Pendla med cykel

Cykla

Kanske vet du redan att det finns en cykelväg mellan Malmö, Arlöv, Åkarp, Hjärup och Lund men har inte tagit steget upp på cykeln än? Redan idag finns det många som upptäckt fördelarna med att cykla till jobbet. Läs mer om framtidsplaner för den kommande supercykelvägen och jämför själv din färdväg för olika resor.

Att cykla till jobbet är snabbt, billigt och ger bra motion. Låt dig inspireras av andras erfarenheter och tips. På sidan om cykelpendling hittar du kartor och tips för att underlätta din resa. Du kan själv jämföra färdväg, tider och kostnad för olika färdalternativ i resejämföraren.

Du får också veta mer om den planerade supercykelvägen mellan Malmö, Hjärup och Lund.

10 kommentarer till Pendla med cykel

  1. Hej!
    Bra kampanj men ett stort misstag gör ni i broschyren. Cykelpendlaren Lars från Åkarp är fotad utan cykelhjälm! Även om han inte har hjälm till vardags på borde ni aldrig publicera en bild utan hjälm… Vad sänder ni för signaler med detta tror ni?

    1. Hej Helena!
      Tack för din kommentar. Vi är medvetna om att Lars inte har cykelhjälm. Hade vi fått bestämma helt själva skulle alla haft hjälm. Tyvärr var det inte så många som ville ställa upp med namn och bild när vi var ute och intervjuade samt fotograferade cyklister. Så vi fick ta dem som ville. Som tur var hade Susanna cykelhjälm. Bilderna representerar också verkligheten, där vissa har hjälm och andra inte. Vi vill inte heller skrämma iväg några potentiella cyklister med att det är så farligt att cykla att man måste ha cykelhjälm. Det är upp till varje vuxen att välja om den vill använda cykelhjälm. Men vi rekommenderar gärna att man använder cykelhjälm.
      MVH
      Anders Söderberg,
      kampanjkoordinator för Lunds kommun

    2. De signaler de sänder är att alla kan cykla och det krävs ingen speciell utrusning för att ge sig iväg. Att bara se cyklister med hjälm ger en bild av att cykla är farligt och ger motsatt effekt. Och människor undviker helst det som är farligt. Att tvinga på någon hjälm bara för att de ska vara med på bild låter som klädkodsdiktatur där man inte tillåter människor se ut som de vill utan man ska med alla medel tvinga individer att följa en viss politiks idé, här idén om att alla ska ha cykelhjälm. Ju fler som cyklar desto säkrare för var och en ( safety in numbers) och att tjata om hjälm i tid och otid hämmar den sunda utvecklingen att få fler att börja cykla. Att kräva att någon måste ha hjälm för att få vara med på bild strider mot allt förnuft. Låt cykelbanan var en plats för cyklister både med och utan hjälm och fokusera mera på att alla ska följa trafikregler. se sig för och visa varandra respekt. Cykelhjälmen har tyvärr blivit mer och mindre en symbol för en viss trosinriktning än om säkerhet. Beklagligt.

  2. Bra och positivt med satsningen, men jag hoppas att det inte bara är ett spel för galleriet utan att kommunerna också tar till sig synpunkter om skicket på cykelbanorna och åtgärdar de problem som finns.
    1) Inom Staffanstorps kommun kvarstår fortfarande trots flera påpekanden en farlig cykelöverfart i höjd med Öspab parallellt med Malmövägen.
    Växtligheten i sydvästra hörnet vid överfarten gör att det bara är en tidsfråga innan det inträffar en allvarlig olycka.
    2) Cykelvägen till Lund har belysning hela vägen, men efter Bergströms väg (söderifrån) längs nerfarten under 108:an och upp på andra sidan finns inte en gatlykta. Dåligt och mkt obehagligt under den mörka årstiden.
    3) Sträckan längs Öspabs parkering, innan man kommer in på Bergströms väg (söderifrån) är inte heller belyst – den enda belysning som finns där är den på Öspabs parkering och det är bara under öppettiderna.
    4) Bättre samordning mellan kommunerna behövs i samband med skötsel av cykelbanorna – fungerar dåligt ffa vintertid.
    Mvh
    Marianne Olsson

    1. Hej Marianne!
      Jag håller med dig om att det behövs bättre belysning. Lunds kommun tar till sig dina synpunkter om belysningen kring gång- och cykeltunneln under väg 108.
      MVH
      Anders Söderberg,
      kampanjkoordinator för Lunds kommun

  3. Hej
    Cykelvägen mellan Åkarp och Lund är Trafikverkets ansvar. Ni får kontakta dem med era synpunkter. Det kan ni göra via deras hemsida Rapportera fel och synpunkter”. Då får ni direkt återkoppling av ansvariga.
    Hälsningar
    Kerstin Jensen, Tekniska enheten

    1. Det måste vara varje kommuns ansvar att vidarebefordra felrapporteringsärenden inom den egna kommungränsen till de som är ansvariga, oavsett om dessa är privata eller statliga som Trafikverket. Det kan inte åligga den enskilde medborgaren att veta och förstå hur anläggning och underhåll fördelas mellan privata ägare, kommuner, Svevia och Trafikverk.

      Det finns kommuner (Lund) som har förstått detta, men inte Staffanstorp som försöker slingra sig ur det. Är Staffanstorps kommun och dess anställda till för oss medborgare eller är vi medborgare som ska utföra kommunens arbete?
      Mvh
      Marianne Olsson

      1. Hej
        Varje väghållare har ansvar för att hantera synpunkter och felrapportering på det egna vägnätet. Detta innebär att kommunen ansvarar för sina vägar och Trafikverket för sina. Kommunen hjälper till genom att hjälpa er med vilken som är väghållare och vart ni kan vända er med era synpunkter.
        Hälsningar
        Kerstin Jensen, Tekniska enheten

  4. Jag gläds åt att ni på andra håll i Staffanstorps kommun även har cykelvägar.
    I södra delen av kommunen, närmare bestämt Mölleberga saknar vi denna självklarhet. Liksom vi saknar kommunalt dricksvatten, avlopp, bredband(värt namnet), buss eller tågförbindelser etc.
    Däremot har vi en mycket vacker natur som det vore trevligt att ens barn, eller man själv för den delen, fick uppleva från en fin slingrande cykelbana.
    I Vellinge kommun, där jag kommer ifrån, anlades en flera mil lång cykelväg ner till näset. Det gick där, men här verkar ett par kilometer cykelväg vara ett oöverstigligt åtagande. Tråkigt på en annars framåt kommun.

    1. Hej Johan,
      Cykelvägarna på landsbygden längs Trafikverkets vägar planeras och finansieras gemensamt mellan Kommunen och Trafikverket. De cykelvägar som prioriteras är främst de som främjar arbetspendling med cykel mellan de större orterna. Vid vägvisning av cykelleder på landsbygden används ofta det lågtrafikerade vägnätet som en del av cykelvägnätet. Mer information om cykelplanering i Skåne finns på Trafikverketshemsida; http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Skane/Cykelleder-i-Skane/

      Cykelvägen mellan Höllviken och Skanör anlades på den gamla banvallen vilket innebär att anläggningskostnaden blir avsevärt mindre än om cykelväg anläggs på jungfrulig mark.

      Mvh Lisa Callréus, Trafik- och Gatuingenjör


Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.