Vad äter vi?

Fruktfat

Livsmedelsverket har kommit med en rapport om våra matvanor. Matvanorna i Sverige har blivit bättre, men fortfarande är de inte tillräckligt bra ur ett folkhälsoperspektiv. Många behöver äta mer frukt och grönt, fisk, fibrer och fullkorn och mindre socker, mättat fett och salt. Sämst matvanor har unga vuxna.

Detta är slutsatserna från Riksmaten 2010 – 2011, där nära 1 800 personer mellan 18 och 80 år deltog. I undersökningen registrerade deltagarna allt de åt och drack under fyra dagar. Dessutom ingick en enkät med ett femtiotal frågor.

Jämfört med de tidigare undersökningarna (1989 och 1997-98) har det skett en del positiva förändringar, men matvanorna är långt ifrån tillfredsställande. Vi äter mer av den hälsosamma maten, men många, särskilt unga, äter alldeles för lite grönsaker, frukt och fullkorn och för mycket fet och sockerrik mat, saft och läsk.

De flesta äter också för mycket salt. Bättre matvanor kan minska förekomsten av de stora folksjukdomarna, som hjärt- och kärlsjukdom,fetma, typ 2-diabetes och cancer.

Knappt en tredjedel av befolkningen äter fisk två till tre gånger i veckan, vilket är Livsmedelsverkets råd. Fyra av tio anger att de äter fisk en gång i veckan, medan en av tio aldrig eller mycket sällan äter fisk och skaldjur som huvudrätt.

Mer än 60 procent använder flytande margarin och olja i matlagningen, vilket är vad Livsmedelsverket rekommenderar. 17 procent använder smör.

Undersökningen visar ett relativt lågt genomsnitt när det gäller konsumtion av godis, glass och kaffebröd, men intaget skiljer sig mycket mellan olika personer.

Vi dricker i genomsnitt två koppar kaffe och en kopp te per dag samt två glas juice och nära 8 dl läsk, saft och energidrycker per vecka.

Om du vill veta mer kan du läsa Livsmedelsverkets rapport. Den finns även i en kort version.

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.