Pendla med cykel

Pendla med cykel. Foto: Oscar Monell


Kanske vet du redan att det finns en cykelväg mellan Malmö, Arlöv, Åkarp, Hjärup och Lund men har inte tagit steget upp på cykeln än? Redan idag finns det många som upptäckt fördelarna med att cykla till jobbet. Låt dig inspireras av andras erfarenheter och tips. Här nedan 
hittar du cykelkartor till vanliga resor till och från Staffanstorps kommun. 

Sugen på att börja cykelpendla?

Hitta vägen

Här är några tips för att komma igång:

• Välj en dag när det är fint väder
• Det räcker med en vanlig treväxlad cykel
• Kolla så att din cykel inte är trasig
• Ha gott om tid så kan du hitta din takt utan att stressa
• Om du cyklar 10-20 km kan det vara bra att mjukstarta genom att första gången bara cykla ena vägen och ta tillbakavägen en annan dag.

Planera

Du behöver inte cykla varje dag eller året om för att se fördelarna. Hitta det sätt som passar dig. Hela stråket är upplyst, så det går bra att cykla även under den mörkare årstiden. Räkna på vad du skulle kunna spara. Marta, som bor i Hjärup och jobbar i Malmö, sparar nästan 6 500 kronor varje år på att byta bussen mot cykel. Med bil skulle det ha kostat cirka 20 000 kronor.

www.resejamforaren.se

Titta närmare på kartan och provcykla någon gång. Vill du veta mer om just din väg till jobbet? Gå in och jämför tid, kostnad, kalorier mm för olika färdmedel på www.resejamforaren.se Kontrollera om det finns möjlighet att duscha och byta om på jobbet. Kanske kan du få ett skåp för ditt ombyte?

Cykeltips

Cyklar du 5-15 km till jobbet behövs ingen extra utrustning. En vanlig cykel i bra skick och funktionella kläder duger fint. Några tips kan ändå sitta fint:
• Cykelbyxor och vindjacka vid längre distanser.
Gärna syntetmaterial eller ylle närmast kroppen.
• Bra regnkläder som andas.
• Solglasögon – skyddar mot insekter, sol, vind och regn.
• Punkteringsfria däck är en bra investering.
• Friktionsfri belysning för lättare cykling.
• Vinterdäck om du fortsätter cykla under vintern.
• En elcykel är bra om du vill cykla snabbt men inte vill få upp flåset
Och så: en välfylld vattenflaska såklart! På sommaren kan du lägga den i frysen under natten så har du kallt vatten under hela turen.

Dagens cykelväg förbättras – framtidens supercykelväg planeras

Just nu pågår en upprustning av den nuvarande cykelvägen. Till 2014 görs också en rad förbättringar.

Cyklister ska till exempel få ännu bättre prioritering i korsningar. Nu utreds också den föreslagna supercykelvägen mellan Malmö och Lund, som kan få sin sträckning längs med järnvägen (klar 2018). Förbättringarna planeras i samarbete mellan Malmö stad, Lunds kommun, Trafikverket, Burlövs kommun, Staffanstorps kommun och Region Skåne. Läs mer om planeringen på Trafikverkets projektsida.

Felanmälan

Om du upptäcker en brist på cykelvägen – se efter på kartan var felet finns och hör av dig till respektive kommun. Finns bristen i Staffanstorps kommun anmäler du det här.

Pendlingskartor för cykel

Vi har tagit fram ett antal pendlingskartor för cykel som du kan skriva ut och enkelt ta med dig på cykelturen. Cykelkartorna är gjorda för några vanliga relationer till och från Staffanstorps kommun.

Om du har en iPhone kan du ladda ner cykelkartorna genom gratis-appen
Avenza Pdf map. Kartorna finns där tillgängliga som gratis nerladdningar
i appen. Tänk på att det kan tillkomma trafikkostnader beroende
på vilket dataabonnemang du har.

Saknar du någon karta kan du enkelt själv planera resan på www.resejamforaren.se.

Cykelparadiset Staffanstorp

Karta över kommunens cykelparadisStaffanstorp har ett fantastiskt ringlade nätverk av vackra småvägar, perfekta att trampa fram längs böljande fält, skogsdungar, hagar, alléer, genom små fina byar och förbi vackra naturscenerier. Vi har tagit fram flera förslag på cykelturer som går igenom vårt vackra landskap. Vissa sträckor går på det lågtrafikerade bilvägnätet.

Hoppa till navigering

17 kommentarer till Pendla med cykel

  1. Wow! Snyggt!
    Hade varit ännu bättre om http://www.staffanstorp.se/pendlamedcykel också hade funkat.

  2. Vad hände med cykelvägen till Gastelyckan?
    Delen på Lundasidan har varit klar länge.

    1. Hej Rudi,
      Cykelvägen mot Gastelyckan från Knästorp är ett samarbetsprojekt med Trafikverket. En förstudie har tagits fram för cykelvägen, i vilken flera olika alternativa dragningar studerades. Korsningen med Höjeå kräver en bro som inte dämmer vattnet i ån och arbete pågår med att hitta bäst korsningspunkt i kombination med hur det påverkar brons utformning och kostnad.
      Med vänlig hälsning
      Lisa Callréus, Trafik- och Gatuingenjör

      1. Skulle man kunna tänka sig kommunen gör en tillfällig lösning med förlängning av den cykelbanan från Gastelyckan ner till grusvägen mot Knästorp under tiden som arbetet med att ”hitta bäst korsningspunkt” pågår? Cykelvägen längs på gamla banvallen upp till TetraPak är visserligen fin, men ska man mot LTH/Ideon i nordöstra Lund så blir det en rätt onödig omväg.

        1. Hej Nils,
          Grusvägen som går genom gårdsmiljöerna i Knästorp är enskild väg och är inte heller lämplig ur trafiksäkerhetssynpunkt med tanke på jordbrukens verksamhet.

          Med vänlig hälsning
          Lisa Callréus, Trafik- och Gatuingenjör

          1. Hej

            Men om man läser på http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Gang–och-cykelvag-mellan-Knastorp-och-Gastelyckan/ så står att ett avtal finns sedan 2010, betyder det ändå att det inte finns någon plan för när och hur cykelvägen ska byggas? Om bygget är beräknat att kosta 2,8 miljoner kronor och det ska delas lika mellan Trafikverket och kommunen, vad är det då som återstår att utreda innan bygget sätter igång?

            1. Hej Nils,
              Avtalet mellan kommunen och Trafikverket är skrivet i ett tidigt skede, med utgångspunkt från den förstudie som är framtagen. När ett projekt framskrider tas mer information fram. Det som nu är avgörande för hur projektet kan gå vidare är markåtkomst och kostnaden för projektet.

              Vänligen
              Lisa Callréus, Tekniska enheten

            2. Pinsamt att det aldrig verkar bli något med den här cykelvägen. Istället tvingas man genom Knästorp där folk kör som dårar, och vägen är full av jordklumpar efter alla jordbruksmaskiner. Den befintliga cykelvägen mellan reningsverket och Vesumsvägen är ju rätt okej, men precis över bron är det ganska skarpa kanter/gupp, det borde väl kunna åtgärdas åtminstone utan flera års planerande….?

              1. Hej Maria,
                Bron vid Gullåkra mosse är byggd på frigolit för att kunna variera höjdmässigt med vattenståndet i mossen. Eftersom det är en viss rörelse mellan mark och bro kan bron inte passa exakt med omkringliggande mark.

                Tekniska enheten, Lisa Callréus

  3. Skall testa denna imorgon!

    1. Lycka till!

      1. Önskemålet om en cykelväg från Knästorp mot Råby/Gastelyckan väcktes redan på 1990-talet av enskilda personer i Staffanstorp. Bl a ville man kunna cykla den vägen mot sjukhuset där många arbetar. Man har sagt att problem med marklösen har utgjort hinder. Men det är nog den verkliga viljan från ledningen som saknats. Man upplever ju inte behovet om man inte själv cyklar.

  4. Varför finns det inget cykelställ vid Trubadurvägens busshållplats? Det som fanns blev ju bortplockat eftersom man gjort vägarbete där, men något nytt cykelställ är inte uppsatt. Är det något som ska göras? När i så fall man vill ju gärna kunna låsa fast sin cykel.

    1. Hej!
      Det ska sättas upp cykelställ så snart som det blir lite mindre tjäle i marken. I dessa cykelställ kommer man att kunna sätta fast sin cykel, de är av samma sort som satts vid hållplatserna på Gullåkravägens hållplatser.
      Med vänliga hälsningar
      Kerstin

  5. Grusvägen som går längs gårdsmiljöerna är mycket bättre lämpad för människor som vill komma ut på landet lite och gå en lagom runda. Något som jag tror många människor behöver. En cykelväg tycker jag trubbar av denna känslan av landet. Dessa människor har ofta i större allmänhet mer förståelse för lantbruket och respekterar verksamhetens transport av maskiner på grusvägen, något som en pendlade cyklist nog har svårt att acceptera. Dessutom kommer cykelvägen korsa brukningscentrum på 2 gårdar vilket är bäddat för olyckor, Pendlande cyklister i nära kontakt med stora maskiner? Hur ställer sig kommunen till en sådan olycka? Cykelvägen kommer även påverka naturlivet både i höjeå och på fälten. Där finns 2 superbra alternativ. 1; koppla an en cykelväg på befintlig vid E22. Dra den längs E22 ner till den nya Ringvägen där den då också kommer i kontakt med busshållplatsen vid avfarten. 2; bygg en helt ny cykelväg som går från St råby kyrka, söderut längs bjällerupsvägen och koppla ihop med staffanstorps industriområde. I råby byggs det mycket och här hade man kunnat samla upp mycket cyklister. På bjällerupsvägen, till skillnad från grusvägen, så cyklar det väldigt mycket människor. Jag hoppas detta kan hjälpa er att ta ett bra beslut.

  6. Jag läste på nätet om alla fina cykevägar som skulle finnas i Staffanstorps kommun (däribland skulle det gå att ta sig till Trellebog) men hamnade i svårigheter på min väg mot just Trelleborg. Nu cyklade inte jag utan körde rullskidor från Lund. I Staffanstorp körde jag vilse – skyltningar för cykelvägar är inte jättebra – och någon cykelväg vidare mot Svedala hittade jag inte så jag satte livet på spel genom att ta 108an till Klågerup sedan Bara och Torup. Jag lyckades ta mig tlll Svedala men sen gav jag upp – körde vilse bland icke skyltade cykelvägar. Jag skulle önska att cykelvägarna var markerade med destnation och info om underlag. Låt gärna någon provtur styra hur skyltningen bör utformas – det är inte kul att hela tiden köra vilse.

    1. Hej Hans,
      Vi planerar att förbättra vägvisningen på de kommunala cykelvägarna och vi samarbetar med Trafikverket för att få genomgående vägvisning på hela cykelvägnätet. Tyvärr finns det ingen nationell standard för hur vägvisningsskyltarna ska vara utformade, men vi har kontakt med grannkommunerna i denna fråga för att eventuellt kunna uppnå en regional standard.

      När det gäller cykelstråket mot Trelleborg ska det vara utmärkt med gula skyltar och stråket går i blandtrafik från Staffanstorp mot Bara.

      Tekniska enheten, Lisa Callréus


Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.