Klart för byggstart av fyra spår mellan Flackarp och Arlöv

Hjärups fyra spår ska grävas ner och en bro ska byggas som sammanbinder östra och västra delen av Hjärup. Brons utformning är ännu bara ett förslag. Illustration: Metro Arkitekter/ Trafikverket

Trafikverket och det svensk-spanska konsortiet, NCC Sverige AB och Obrascon Huarte Lain, S.A. (OHL), har nu tecknat kontrakt för bygget av fyra spår mellan Flackarp och Arlöv samt ombyggnad av stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv.

Tilldelningen av entreprenaden gjordes redan i slutet av maj men den överprövades av en konkurrerande entreprenör. Förvaltningsrätten i Falun avslog överklagan i augusti och tilldelningen har nu vunnit laga kraft.

– Det är glädjande att förvaltningsrätten gick på Trafikverkets linje. Detta innebär att vi slipper förseningar i projektet och vi räknar med att kunna hålla de planerade tiderna för byggarbetet. Vår entreprenör kan nu påbörja sitt arbete ganska omgående och sätta igång med förberedelserna inför bygget, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för Lund-Arlöv, fyra spår.

Entreprenaden omfattar samtliga arbeten i projektet; markarbete, betongkonstruktioner och BEST (bana, el, signal och tele) på sträckan Flackarp-Arlöv samt att bygga om stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv. Entreprenaden omfattar också projektering för fyrspårsutbyggnaden på delen Lund-Flackarp i ett ECI-kontrakt, Early Contractor Involvement, med byggandet som option.

Arbetet med fyrspårsutbyggnaden kommer att pågå fram till 2024 då fyra spår är i drift på sträckan Lund-Arlöv.

Text: Trafikverket

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.