Tips i värmen

Baddar panna Foto: Mikael Wallerstedt, Folkhälsomyndigheten

Vissa grupper i samhället är extra utsatta när det är ihållande värme. Alla kan bli sjuka av värmen men äldre är en extra utsatt grupp precis som kroniskt sjuka, små barn och gravida.

För att minska hälsoriskerna i samband med höga temperaturer kan du själv vidta vissa åtgärder:

  • Drick mer än vanligt – vänta inte på att du ska känna dig törstig Undvik dock stora mängder söta drycker och alkohol. Ät gärna vätskerik mat, till exempel grönsaker och frukt.
  • Försök ordna en sval miljö. Dra för gardiner, persienner och markiser. Det är viktigt att utnyttja bostadens svalaste plats. Vädra nattetid när det är svalt. Om du är ute – sök upp skugga.
  • Ta till svalkande åtgärder. En sval dusch är mest effektivt. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt. Vissa mediciner ska förvaras svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs instruktionerna på förpackningen.

Kommunens vård- och omsorgsverksamheter

Inom kommunens vård och omsorgsverksamheter arbetar vi aktivt för att vårdtagarna ska må bra i värmen, till exempel genom att öka vätskeintaget utan att vänta på törstkänsla, vädra nattetid när det är svalt, dra för gardiner och persienner. Personalen är också extra uppmärksam på om någon visar tecken på att må dåligt av värmen. Varningstecken kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls och andningsfrekvens, yrsel och onormal trötthet.

För fler tips på hur du bäst hanterar värmen, se Folkhälsomyndighetens film om råd vid värmeböljor:

Du kan också läsa mer på Folkhälsomyndighetens webbplats >>

Text:Leila Misirli

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.