Kommunen ser över sina hastighetsgränser

Under vecka 3, 13-17 januari, 2020 kommer Staffanstorps kommun genomföra hastighetsändringar på gatunätet i kommunen. Kommunen kan besluta om hastigheter inom tättbebyggt område men inte mellan orterna – där beslutar Länsstyrelsen. Hastighetsändringarna är ett led i att öka trafiksäkerheten och tryggheten.

Generellt blir det väldigt få höjningar av hastigheterna. Flest ändringar blir det i Staffanstorp tätort även om det inte är många. Det omkringliggande vägnätet som idag är skyltat 70 blir istället skyltat 60 och våra 50-gator blir istället 40-gator. Samtliga 30-gator behåller sina hastigheter. 

Hastighetsändringarna är ett led i att öka trafiksäkerheten och tryggheten. Med lägre hastigheter får bilarna kortare bromssträcka och längre reaktionstid. Dessutom blir personskadorna vid krock lindrigare i lägre hastigheter. Polisens trygghetsmätning för 2019 visar att våra medborgare oroar sig till viss grad för bilar som kör för fort och kommer med denna hastighetsändring förhoppningsvis känna sig tryggare när man vistas på och vid kommunens gator och vägar.

Ändringarna utförs enligt Kommunstyrelsens beslut från 4 september 2019, § 133.

 

Lämna en kommentar

När du väljer att kommentera så godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





9 kommentarer till Kommunen ser över sina hastighetsgränser

  1. Hej! Vi ser gärna att hastigheten sänks till 40 på Väståkravägen. Det har varit olika hastigheter genom åren och det är både folk som går och cyklar där. På en del av sträcka finns det ingen trottoar. En fartkamera hade varit utmärkt. Det är väldigt höga hastigheter.

  2. Hej! Hur blir det i Kyrkoby mellan Tottarp och Nordanå? Hoppas på en sänkning till 40 där, så vi kanske slipper att de boende sätter upp egna farthinder där för att få ner hastigheten… Bilarna som man använder som farthinder är direkt farliga när det är så mycket trafik som det är nu. För att inte tala om skolbussarna som måste försöka sicksacka sig mellan bilarna… Hur kan detta ens vara ok? Får man verkligen ta lagen i egna händer på detta viset? Eller ska det hända en olycka innan någon inser att detta är en direkt trafikfara? En bil hästsläp har stått uppställd där hela veckan… Den står mycket olämpligt där den står nu.
    Tänk om alla som bor längs med en trafikerad väg skulle gjort så här…

  3. Hej
    Vi bor på Grevievägen. I vårt område finns väldigt mkt hästar – Grevievägen är 50, men väldigt få håller den hastigheten. Och vad ännu värre är att vår ridväg till Ridhuset på Vinningevägen är det 70!! Och där rider man med hjärtat i halsgropen.
    Korsningen Vinningevägen / Grevievägen har ett hus precis i korsningen, där har det varit många olyckor – skulle behövas farthinder vid detta hästtätaste områdena. Och ner mot Nevishögs kyrka ligger också en förskola – så hoppas verkligen på en förändring, och hade inte varit fel att sätta upp lite fartkontroller på Grevievägen/Vinningevägen / det är dessutom mycket tung trafik på dessa vägar.

  4. Hoppas ni sätter 40 på hela Dalbyvägen.

    1. Hej Ulla!

      Det kommer bli 40km/h som maximal hastighet på Dalbyvägen och Malmövägen.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  5. Tycker att ni kan göra ert bästa för att försöka påverka länsstyrelsen som har som policy att inga hastigheter sänks om inte människor dör först. Det finns byar som har lika mycket eller mer bebyggelse längs vägen som vägar inne i staffanstorp och hastigheten är 70! Och om hastigheten skulle vara sänkt till 50 kör folk i 70 iaf.

    1. Hej!

      När detta blev aktuellt för några år sedan, med flytten av gränsen för tättbebyggt område, gjorde kommunen och dåvarande trafikingenjören allt man kunde för att påverka beslutet. Länsstyrelsen har sina grunder vilka de baserar sina beslut och är svåra att rå på i vissa fall. Hastighetsgränser är ett exempel på det.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  6. Hej,

    Bra att hastighetsgränserna ses över! Kan ni då titta särskilt på Lommavägen i Hjärup där hastigheten höjdes för några år sedan? Förhållandena där har ändrats avsevärt – det är inte längre en genomfartsväg till Lomma då viadukten är stängd, nya hus har byggts bredvid vägen där barn flyttat in och vägrenen på vägens södra sida har ersatts med betongblock vilket gör vägen både smalare och farligare. Hastigheten borde sänkas, i vart fall de ca tre åren som järnvägsarbetet pågår.

    1. Hej Jenny!

      Frågor som berör spårutbyggnaden och effekterna på grund av spårutbyggnaden lyfts direkt med Trafikverket. Utanför tättbebyggt område är det Länsstyrelsen som beslutar om hastighet på statligt vägnät. Mitt förslag är att du kontaktar Trafikverket via deras mail (trafikverket@trafikverket.se) för att få direktkontakt i frågan.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.