Kommunen ser över sina hastighetsgränser

Under vecka 3, 13-17 januari, 2020 kommer Staffanstorps kommun genomföra hastighetsändringar på gatunätet i kommunen. Kommunen kan besluta om hastigheter inom tättbebyggt område men inte mellan orterna – där beslutar Länsstyrelsen. Hastighetsändringarna är ett led i att öka trafiksäkerheten och tryggheten.

Generellt blir det väldigt få höjningar av hastigheterna. Flest ändringar blir det i Staffanstorp tätort även om det inte är många. Det omkringliggande vägnätet som idag är skyltat 70 blir istället skyltat 60 och våra 50-gator blir istället 40-gator. Samtliga 30-gator behåller sina hastigheter. 

Hastighetsändringarna är ett led i att öka trafiksäkerheten och tryggheten. Med lägre hastigheter får bilarna kortare bromssträcka och längre reaktionstid. Dessutom blir personskadorna vid krock lindrigare i lägre hastigheter. Polisens trygghetsmätning för 2019 visar att våra medborgare oroar sig till viss grad för bilar som kör för fort och kommer med denna hastighetsändring förhoppningsvis känna sig tryggare när man vistas på och vid kommunens gator och vägar.

Ändringarna utförs enligt Kommunstyrelsens beslut från 4 september 2019, § 133.

 

Lämna en kommentar

När du väljer att kommentera så godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





80 kommentarer till Kommunen ser över sina hastighetsgränser

  1. Hur länge ska denna fråga granskas ?? Frågan ställdes 9/2.

    Din kommentar inväntar granskning.

    Om man kommer körande från Malmövägen längs Västanvägen mot nämnda rondell händer följande:
    utfart från Trubadurvägen
    2 busstopp, ett på varje sida vägen
    utfart och infart till och från gamla Foodiaområdet, inte minst med tung trafik (lastbilar med släp)
    övergångsställe
    rondell

    Fortsätter man rakt fram kommer korsande gång och cykeltrafik
    in och utfart från litet industriområde och 2 mackar

    Svänger man in på Kronoslättvägen möter man:

    busstopp, två stycken, ett på varje sida vägen
    + ovan nämnda utfart från förskolaskola + att föräldrar med barn som inte fraktar sig i bil ska korsa vägen.’
    Utfart från gatukök och pendlarparkering.
    Korsande cykeltrafik

    Vilket försvar har politikerna till att gå emot tjänstemännen i denna fråga????

    Inger

    Svara

    1. Hej Inger!

      Har helt missat din kommentar och att den skulle godkännas. Ber om ursäkt för detta.

      Hastighetsgränserna på platserna du nämner motiveras med en enhetlighet i hastighetsgränserna. På konfliktpunkter, bland annat vid hållplats Trubadurvägen samt vid förskolan finns upphöjda passager som gör att man kan korsa gatan säkert. Den faktiska hastigheten på platsen är troligen densamma som innan höjningen från 50 till 60 i dessa korsningspunkter. Både från gatukök/pendlarparkering och förskolan är trafiken ringa, vägen är rak och sikten är god och således valdes ovanstående hastighet.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  2. hur lång tid ska det ta att anlägga en ny väg (genvägen) nu har dom hållt på i 3 mån och får nog hålla på i 3 mån till. har dom arbetsledare där som kan sätta fart på dem.

    1. Hej
      Vägen kommer att vara klar i juni i enlighet med tidigare information, se https://staffanstorp.se/2019/10/28/ombyggnad-av-genvagen/
      Hälsningar
      Kerstin Jensen, projektledare

  3. de som har bytat ut hastighetsskyltarna, borde ha trafikkunskap. tar man ner en skylt, sätter man upp en ny på samma ställe. som det är nu, på de vägar jag kör är det konstigt skyltat och det fattas skyltar på vissa vägar. då gäller 50. så som det är nu är vimsigt.

    1. Hej Per!

      Det stämmer inte helt. Hastigheten gäller fram tills dess att man möter en skylt med ny hastighet. På vissa platser har kommunen ändrat gränsen och därför kan vissa skyltar helt enkelt ha tagits ner utan att ersättas. Du får gärna återkomma med specifika platser så kollar vi närmare på det.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

      1. Hej Henrik.
        Följdfråga på samma ämne.
        Hur är tanken med att det är dubbla skyltar vid ändrad hastighet till 40, men endast enkel skylt när hastigheten ändras till 60?
        Verkar vara genomgående i hela omskyltningen. Se exempel Gullåkravägen-Västanvägen.
        Däremot ingen ändring vid de ”gamla” hastighetsförändringarna…

        1. Hej Stefan,

          Bra fråga! Det är alltid den högra skylten som gäller vid skyltning. När vi sänker hastigheten är det viktigt att skylten inte missas och därför sätts en skylt även på vänster sida.

          Med vänlig hälsning
          Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

          1. Om det sker en hastighetsändring på en väg(upp eller ner) så SKA det sitta skyltar på båda sidorna. Flera personer har fått fortkörningsböter avskrivna pga saknad av skylt på vänster sida. Om man kör in på en väg med ny hastighet så behövs det bara en på höger sida.

            1. Hej Alexander!

              Jag har nu rotat lite i detta och du verkar ha rätt. För säkerhetsskull kollar jag med Transportstyrelsen så att det verkligen är 100 rätt. Skulle det vara fel så ser vi till att rätta till det ute på våra gator.

              Med vänlig hälsning
              Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

              1. Hej Henrik
                Hur gick det med Transportstyrelsen?
                Kommer skyltningen att justeras till enhetlighet?
                Mvh Stefan.

                1. Hej Stefan!

                  Av någon anledning har jag inte fått svar av Transportstyrelsen. Vi har för avsikt att skylta upp på rätt sätt även vid hastighetsökning. Med anledning av rådande omständigheter tar det dock lite längre tid då vi arbetar hemifrån. Ska försöka ta mig ut på plats när allt lugnat sig lite och då ta ett helhetsgrepp, göra en inventering och därefter beställa uppsättningen av kompletterande skyltar.

                  Med vänlig hälsning
                  Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  4. Hej!

    Vet ni om det kommer ske någon polisiär insats i byn angående hastigheterna? Speciellt i morgontrafiken samt på eftermiddagen har övriga bilister väldigt svårt att hålla de nya hastigheterna genom byn. Folk kör så tätt inpå en att det verkligen inte känns tryggt att köra bil i byn mer.

    1. Hej!

      Det kan jag tyvärr inte svara på. Polisen får kontrollera efter dom resurser dom har. Vi har ett tätt samarbete med Polisen och de är medvetna om förändringarna. Jag meddelar Polisen dina synpunkter och hoppas det blir bättre.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  5. Hej!
    Tycker att det är bra att ni sänker hastigheterna i Staffanstorp. Jag hade gärna sett att ni sänkte från 80 till 60 efter rondellen när man kör ut på 108an mot Svedala. För det är svårt att komma över 108an när man kommer från avtagsvägen från väg 11 och ska köra in mot Staffanstorp. Bilarna kommer för fort från rondellen.
    Med vänliga hälsningar
    Lotta

    1. Hej!

      Just sträckan du nämner ligger utanför tättbebyggt område och således kan kommunen inte besluta om annan hastighet här. Kontakta gärna Länsstyrelsen så får du svar direkt av den beslutsfattande myndigheten.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  6. Malmövägen behöver höjas tillbaka till 50 km/h. Det är inte hållbart med 40 km/h på denna huvudgata. 50-gränserna borde finnas kvar på denna typ av genomfartsstråk, och det är olyckligt att signalen från Trafikverket är att 40 km/h ska vara bashastighet överallt i tätorterna. Här kan Staffanstorp bli ett gott exempel på sunt förnuft!

  7. Kronoslättsvägen från rondellen mot Västanvägen och förbi Önsvala förskola – vad motiverar en höjning av hastighetsgränsen till 60 km/h?

    Mycket folk i rörelse över gatan både mot 166:an mot Lund och förskolan, dessutom skymd sikt vid utfarten från förskolan.

    Bra om det kan ses över.

    1. Hej Magnus!

      Tjänstepersonernas initiala tanke var att ha 40 på sträckan du nämner men politiken ville 60 på platsen. Det som kan bli lidande vid högre hastigheter är exempelvis vid utfart från bland annat förskolan som du nämner, men det är så pass ringa trafik på den anslutningen att det inte ses som ett problem. Dessutom är korsningspunkterna på Kronoslättsvägen upphöjda och hastighetssäkrade så att just de konfliktpunkterna är trafiksäkra för alla trafikantgrupper.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  8. Hej,

    Enligt uppgift skulle hastighetsgränser inom tättbebyggt område ändras från 50 till 40 km/h. Grevie Beden är klassat som tättbebyggt område och ingår numera i samma tätort som Staffanstorp (T3696). Hastigheten i korsningen Vinningevägen och Dragonvägen/Husarvägen borde väl därmed också sänkas till 40 km/h?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Sandra

    1. Hej Sandra!

      Gränserna inom tättbebyggt område har ändrats. Tättbebyggt område definieras med föreskriften 1230 2010:0094 som du hittar på Transportstyrelsens hemsida. Således kan inte kommunen besluta om hastighet på platsen.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

      1. Hej Henrik,

        Jag hittar ingen föreskrift med nummer 1230 2010:0094. Kan du vara snäll och länka till föreskriften?

        Tack på förhand!

        Mvh
        Sandra

        1. Hej igen!

          Absolut, du hittar den här.
          https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=3433da0e-dc33-4b09-ab3a-b7cce796cf10&NoNavigation=1

          Med vänlig hälsning
          Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  9. Hej

    Jag skrev en kommentar för över en vecka sedan. Det stod att den skulle granskas men har fortfarande inte publicerats.
    Den innehöll ingen känslig information och var inte stötande på något sätt.

    Vad händer?

    1. Hej Jens!

      Missade att din kommentar skulle godkännas. Du har fått svar på ditt inlägg nedan.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.

  10. Hej,
    Klockaregårdsvägen samt Slättvägen i Hjärup är i behov av fler farthinder för att säkerställa att rådande hastighetsbegränsning följs. Många stressade människor i morgon- och kvällstrafiken där som ska lämna och hämta på skolorna. Då trottoarer saknas är där ingen naturlig avgränsning för gångtrafik.

    /Johan

    1. Hej Johan!

      Farthinder beslutas politiskt i Staffanstorps kommun. I slutet av förra året beslutades gällande hastighetsdämpande åtgärder på Klockaregårdsvägen där inga åtgärder beslutades anläggas i nuläget. Ärendet berörde inte Slättvägen så därför kommer jag kontrollera just denna gatan gällande det du nämner. Jag skickar också vidare synpunkten till polisen för hantering av de eventuellt höga hastigheterna.

      Med vänlig hälsning
      Henrik, trafikingenjör. Staffanstorps kommun.


  • Information om COVID-19

    coronavirus

    Staffanstorps kommun följer noga händelseutvecklingen kring covid-19. Vi har skapat en sida med länkar till sidor där du kan läsa mer information och råd kring sjukdomen. Den sidan besöker du genom att klicka här.

  • Digital anslagstavla


    pool

    Här publiceras den information som tidigare funnits på den fysiska anslagstavlan utanför rådhuset. Du finner tillkännagivanden, kungörelser, justerade protokoll med mera. Läs mer »

  • Jobba hos oss


    pool

    Bli en av oss! Vi har över 25 000 invånare att ge en god service till. Våra medarbetare är vår främsta styrka. Hos oss finns många olika yrkesroller och befattningar. Läs mer »

  • Evenemang


    violin

    Det finns mycket att uppleva och göra i Staffanstorps kommun. Här hittar du information och tips om kommande evenemang, såväl kommunens som andra aktörers. Läs mer »