Ny kreativ utemiljö inspirerar till nya lekar

Utelek med kök och hinkar.

Ryttarebyns förskola har med inspiration av förskolans innemiljö och i samråd med de kreativa förskolebarnen skapat helt nya förutsättningar för lekar utomhus.

Utepedagogik är en del av vår läroplan och vi har en fantastisk förskolegård, som består av tre olika gårdar, Pärongården, Äppelgården och Hasselgården. Utepedagogik är att utmana, inspirera och utveckla en utemiljö som lockar barnen till lek, berättar förskollärare Ing-Britt Håkansson.

Mina kollegor och jag började fundera på hur vi skulle kunna utveckla utemiljön ännu mera. Det skulle vara något som inspirerar barnen, som de tycker är roligt och där de kan ta tillvara allt som finns att hämta i naturen, som vatten, snö, gegga, kottar, pinnar, löv och blad.

Nytt naturrum

Ett förråd som användes för förvaring av trasiga saker fick bli naturrum.
En kabelvinda fick bli bord och stolar hämtade upp ur källaren. Barnen samlade in naturmaterial som lades i särskilda lådor i naturrummet att hämtas och användas som rekvisita i uteköket eller som dekoration till olika aktiviteter.

Även många vårdnadshavare har skänkt saker till vårt utemiljöprojekt, som leksaker, stekjärn och annat som man kan ha kul med, berättar Ing-Britt. Vi tar gärna emot ännu mer som vi kan använda till vårt utekök
Möblerna och sakerna i naturrummet tas dagligen ut på förskolegården och de nya möjligheterna blev genast mycket populära bland barnen.

Deras kreativitet, fantasi och förmåga kommer verkligen fram när  de sätter igång att skapa kafé och restaurang eller bygga slott och vulkaner i sandlådan.

Lärande miljö

Naturrummet ska inom kort målas om och utökas med ännu mer material att användas i utemiljön till skapande och utforskande lek, som mikroskop, förstoringsglas och kikare samt en pärm där olika idéer ska samlas.

Rummet är även tänkt att användas i undervisningssyfte av förskolans pedagoger.

I den nya lekmiljön tränar barnen samarbetsförmåga, turtagning, nya ord och begrepp, kommunikation, matematik, naturvetenskap, rollfördelning och empati.

Lekarna fångar även barn i behov av särskilt stöd där de kunde leka och fantisera utomhus, berättar specialpedagog Kristina Pahovic.
Det är så spännande att utveckla vår utemiljö utifrån barnens tankar och idéer. Att vara utomhus är viktigare än någonsin för att hindra smittspridning i skolan men vi hade nog gjort detta även utan pandemisituationen.
Vi har fler projekt på gång med barnen som vi ska förverkliga men som vi inte avslöjar ännu, säger Ing-Britt hemlighetsfullt.

 

Lådor med kottar, pinnar och annat naturmaterial. Ett gammalt förråd fick bli naturrum där naturmaterial insamlat av förskolebarnen lades i särskilda lådor att användas som rekvisita i uteköket eller som dekoration till olika aktiviteter. Foto: Ivar Sjögren