Att lämna anbud

Aktuella upphandlingar

Våra upphandlingar publiceras hos Allego. Om du vill se en lista på de upphandlingar som är aktuella klickar du på länken nedan.

Gå till aktuella upphandlingar>>

Kommunens upphandlingsverksamhet regleras av Lagen om offentlig upphandling, LOU. Eftersom lagen inte tillåter prenumeration på kommunens förfrågningsunderlag måste du som leverantör själv hålla dig informerad om pågående upphandlingar. De annonseras via vår webbplats, i den nationella databasen AnbudsJournalen/Allego och i EU:s annonsorgan för offentlig upphandling Official Journal/TED. Förfrågningsunderlag kan begäras via brev, e-post, fax eller telefon.

Begärt förfrågningsunderlag ska lämnas ut utan dröjsmål, senast inom sex dagar.

Att tänka på vid anbud

Läs igenom förfrågningsunderlaget ordentligt snarast. Ofta finns det begränsad tid för att ställa frågor på underlaget. Det kan också ta tid att ordna begärda dokument och handlingar
Följ förfrågningsunderlagets disposition så långt det är möjligt
Svara på alla frågor som ställs och lämna alla uppgifter och dokument som begärs.

Uppfyll alla skall-krav, annars kan det leda till att anbudet förkastas
Var noggrann och ange allt som kan vara av vikt för bedömningen av anbudet. När det är inlämnat får kompletteringar och ändringar endast göras om det rör sig om uppenbara felräkningar eller felskrivningar
Lämna uppgift om anbudsgivarens/företagets fullständiga adress, fax- och telefonnummer, e-postadress, namn på den som kan lämna upplysningar om anbudet och organisationsnummer.

Behörig person/firmatecknare ska underteckna anbudet för att det ska vara giltigtSe till att kommunen får anbudet i rätt tid annars måste det förkastas.

När kommunen har fått anbudet

Alla anbuden öppnas samtidigt, kontrolleras så att alla begärda uppgifter och dokument finns med, skall-kraven är uppfyllda och inget behöver förtydligas. Sedan utvärderas anbuden i enlighet med de kriterier, som angivits i förfrågningsunderlaget. När beslut fattats om vilka som vunnit förfarandet skickas besked, beslutsmotivering och en poängbedömning till alla som lämnat anbud.

Tidigast efter tio dagar skrivs avtalen så att anbudsgivare som anser att upphandlingen handlagts på ett formellt felaktigt sätt kan begära överprövning hos Förvaltningsrätten. När avtal är tecknat kan anbudsgivare vända sig till tingsrätten med sin klagan.

Sekretess

Det råder absolut sekretess om allt som rör upphandlingen tills tilldelningsbeslutet är fattat eller upphandlingen på annat sätt är avslutad. Då upphör sekretessen och samtliga handlingar som rör upphandlingen blir offentliga. Det kan i vissa fall finnas några lagstiftade undantag där sekretessen kvarstår.

Kontakta kommunens upphandlingskontakt för mer information
Carina Kock
Tel 046-25 14 22
E-post

Hoppa till navigering

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.





  • Kommentarer


    pool

  • Blanketter


    pool

    Vill du söka barnomsorg, beställa betyg eller ansöka om bygglov? Här hittar du kommunens blanketter och här kommer du att hitta våra e-tjänster. Läs mer »

  • Jobba hos oss


    pool

    Bli en av oss! Vi har knappt 24 000 invånare att ge en god service till. Våra medarbetare ger själ och hjärta åt vår verksamhet. Hos oss finns många olika yrkesroller och befattningar. Läs mer »

  • Evenemang


    violin

    Det finns mycket att uppleva och göra i Staffanstorps kommun. Här hittar du information och tips om kommande evenemang, såväl kommunens som andra aktörers. Läs mer »