Sotning

Skorsten. Foto: Lisbeth Svensson

Tre utvalda sotningsföretag

Medborgarna i Staffanstorps kommun kan själv göra ett aktivt val mellan tre olika företag för sotning och brandskyddskontroll.

De tre företag kommunen tecknat avtal med är:

De nya sotningsavtalen gäller i första hand till och med 2017.

Läs om sotningsintervaller 

Läs sotningstaxan här>>

Förfrågningsunderlag sotningsupphandling

Vill du sota din skorsten själv?

Den som vill kan ansöka om egensotning genom att fylla i blanketten nedan.

Ansökan om egensotning

Skicka in ansökan till:

Räddningstjänsten Lomma-Staffanstorp, Kometvägen 1, 245 34 Staffanstorp.

Byte av sotningsföretag

Omval av sotningsföretag går att göra en gång om året senast 31 augusti och gäller då från 1 januari nästkommande år. Blankett för detta finns nedan.

Byte av sotningsföretag

 

Hoppa till navigering

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.





40 kommentarer till Sotning

  1. Hej
    Fick brev från Simon om sotarval Om jag är nöjd med den sotare jag redan valt för något år sedan. Behöver jag välja igen ?

    1. Hej!
      Nej, du behöver inte välja igen.

      Innan den 31/8 kan man göra ett omval, om man inte är nöjd med sin sotare.
      Då blir man placerad hos sin nya sotare från och med 1/1 nästkommande år.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  2. SIMAB har ändrat sotningsintervallet för min sekundära eldstad till varje år. Har de rätt att göra det självsvådligt?
    Jag hänvisade till de sotningsintervall som finns i dokumentet ”Handlingsprogram för sotning” som ligger på längre upp på hemsidan. De säger att dokumentet är gammalt och att kommunen inte uppdaterat det. Stämmer detta?
    Mvh

    1. Hej!
      Ja tyvärr, det är ett gammalt dokument som är inaktuellt.
      Det som gäller är länken ”läs om sotningsintervaller”, vi följer MSB´s föreskrifter.
      Det jag undrar om är din sekundära eldstad, hur ofta och hur mycket eldar du i den?
      Med tanke på fristerna 1år eller 3år.
      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  3. Hutlöst dyrt med brandskyddskontrollen

    SIMAB utförde sotning och brandskyddskontroll nu i september av en öppen spis med braskamin.
    Jag bedömer att själva brandskyddskontrollen tog klart mindre än 5 minuter.
    Det betyder ett extra tim pris på ca 6000 kronor /sextusen/.
    Är detta verkligen rimligt och rätt.
    För sotningen är sotaren uppe på taket och tittar ner dessutom är han nere vid spisen och tittar in.
    Detta hutlösa pris bör sänkas och återbetalning snarast ske till de skinnade kommuninvånarna.

    1. Hej!
      I svaret på det tidigare inlägget ser du vad som ingår i brandskyddkontrollen.
      Taxan bestämmer kommunfullmäktige.

      Med vänlig hälsning Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  4. Hej,

    Jag ser att sotningstaxan blivit uppdaterad. Tyvärr har ni inte gjort den förändring som diskuterades här på hemsidan förra året, nämligen att ha ett fast pris för brandskyddskontroll av gaspanna. Betänk att de flesta villor i Hjärup värms med just gaspanna, så det är verkligen angeläget att ha det som fast specificerat pris. Nu står det bara att priset i kapitel 4.3 gäller, vilket är hutlöst dyrt och ganska vagt.

    Vilket pris för en brandskyddskontroll av gaspanna kan man förvänta sig?

    Dessutom är det olämpligt (rent av olagligt) att ange pris till konsument exklusive moms. Priser till konsument ska enligt konsumentköplagen anges inklusive moms. Uppdatera prislistan.

    SIMAB gjorde brandkyddskontroll av vår gaspanna i går. Det tog totalt sju (!) minuter. Sotaren klättrade upp på taket och lyste med en lampa ner i imkanalen. Det var allt. Priset borde vara därefter.

    Mvh,
    Hans N.

    1. Hej!
      Tack för påminnelsen, sotningstaxan är nu uppdaterad till inklusive moms.
      Den kommer att läggas upp denna vecka.
      Hur sotarna utför brandskyddkontrollen och vad som ingår i den, har
      Patrick hos SIMAB beskrivit nedan.
      En brandskyddskontroll är beräknad till ett genomsnitt av 35 minuter men då ingår körtid, ev. byte av tid, protokollering, registrering m.m. Själva kontrollen på en eldstad tar mellan ca 15-25 minuter beroende på vilken typ. Vi filmar kanalerna till eldstäderna, ser över braskaminen om det är skador, kollar vindar, eldningsförfarande, taksuppstigning m.m. Ibland kan en brandskyddskontroll ta en timme p.g.a. körsträcka samt massvis av dokumentering. Priset är dock alltid samma som om det skulle ta 35 minuter.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  5. Jag fick en sån hemskickad till mig idag. Om jag inte skickar in den, behåller jag min gamla sotare då eller måste jag skicka in?

    1. Hej!
      Jag är ledsen för sent svar:
      Jag antar att du menar blankett för omval av sotare.
      Du behöver inte skicka in den och du behåller din sotare.
      Med vänlig hälsning Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  6. Hej.
    Har för första gången haft SIMAB på besök för sotning av oljepanna.
    Fick på fakturan tre poster. Grundavgift, Brandskyddskontroll och Sotning.

    Då avgiften för Sotning var 324 kr mot de 186 som sotningstaxan anger kollade jag med SIMAB och fick svaret att det även inkluderade ”Sotsug och Deponi”.

    I sotningstaxan pkt 4:6 står det bl.a. ”För användande av speciell teknisk utrustning, utgår tilläggsersättning enligt överenskommelse med den betalande.”
    Då vi aldrig tillfrågades om dessa tjänster, krediterades iofs dessa i efterhand.

    Är det OK enligt Kommunens avtal med sotningsbolagen att dom på fakturan döljer de extrakostnader dom tar ut utöver obligatoriska kostnader?
    Tycker att dessa borde specificeras var för sig.
    Då dom dessutom”glömmer” fråga verkar det dessutom inte särskilt seriöst…
    MvH Stefan

    1. Hej!
      De ska naturligtvis ta upp alla poster på fakturan.
      Jag tar upp problemet med alla bolagen.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  7. Hej,
    Vi verkar helt ha glömts bort i informationssvängen. Ingen info har nått oss. Men vi blev varse när vi letade efter information. Vi eldar sedan 10 år med pellets så jag försöker hålla koll på sotningarna.

    Jag gissar att jag bara kan ta kontakt med en av firmorna för sotning. Jag vill säkerställa statusen på anläggningen före de blir kallt.

    MVH
    Per

    1. Hej!
      Jag beklagar att ni inte fick någon information om valet av sotare. Då du inte valt själv är du placerad hos SIMAB. Du kan ta kontakt med dom för information om när de kommer till dig.
      Mvh Nils Persson, Brandinspektör, Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  8. Vi gjorde inget aktivt val och har väl därmed hamnat hos SIMAB.
    Men vi vill ha Skorstensfejarmästarna Syd AB. Länken ovan fungerar inte.
    Hur gör man för att ändra?

    1. Hej!
      Det går inte att använda länken (nu borttagen), jag ber om ursäkt.
      Du får vända dig till SIMAB ringa eller mejla och be dem flytta över dig till Skorstensfejarmästarna Syd AB.
      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  9. Hejsan,
    Eftersom vi har braskamin borde vi höra till de som ska välja vilken av de tre aktörerna som ska utföra sotningen av den. Kommunen ska ju enligt utsago ha skickat ut ett formulär till alla berörda. Har hittills inte sett till detta dokument och inte heller de av våra grannar som har braskamin. Och valet skulle ju göras senast 30.4 annars får man den som fick flest antal poäng i upphandlingen som verkar vara den dyraste.
    Hur ska man kunna göra ett val om man inte informeras? Hörde först om ”valmöjligheten” när tidningarna började skriva om detta. Dåligt! Så när ska vi få välja som aldrig fick möjligheten tidigare?
    Mvh Virpi

    1. Hej!
      Jag beklagar att ni inte fått broschyren, jag kommer att skicka den till dig så du kan göra ditt val.
      Kommunen har bestämt taxan, sotarna ska ta samma pris.
      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  10. Jag har ingen eldstad alls. utan bara imkanal. Om jag fattat det rätt behöver jag inget av det ni erbjuder?
    MVH
    Mikael

    1. Hej!
      Det är rätt uppfattat.
      Du kan kasta lappen.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

    2. Hej!
      Du har fattat rätt.
      Du kan kasta lappen.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  11. Kl 8.10: Sotarna anländer. En man går upp på taket ( Jag har rest stegen i förväg) , en man ställer sig vid öppna spisen.
    Kl 8.15: Mannen på taket borstar lite pliktskyldigt med viskan (vi har eldat två gånger sen sist). Mannen vid spisen frågar ”Hur ser det ut?”. ”Bra” svarar han på taket.
    Kl 8.20: Sotarna åker.
    Faktura: 953 kr.
    Vilken annan bransch kan debitera 6000 kr i timmen?
    Rent bondfångeri.

    1. Hej Pär!
      Jag vet inte vad jag ska svara på detta.
      Vi kommer nästa vecka att skicka ut en blankett för val av sotare, den nuvarande sotaren är inte med där.
      Jag hoppas att det blir bättre i framtiden.

      Mvh Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  12. Hej!
    Nu är det slutet av januari 2015; Har vi ett nytt avtal för sotning eller vad gäller nu?
    Har någon här erfarenheter av SIMAB som skickade ut lappar förra våren? På SIMABS egen lapp står att de själva rekommenderar intervall 3-6 år mellan sotningarna. Kan jag gå på deras rekommendationer?
    Finns det andra aktörer vi kan/borde använda?
    Mvh,
    Madeleine

    1. Hej!
      Jag är ledsen för att svaret kommer så sent.
      Vi har avtal med tre nya sotare från och med halvårsskiftet (juni- juli).
      Ifråga om intervallet är det brandskyddskontrollen som intervallet är 3-6 år.
      Hur ofta sotning ska utföras avgörs beroende på vad som eldas, var det eldas och hur ofta det eldas.
      Det finns på hemsidan vilka sotare som kommer att sköta sotniingen i kommunen.
      Jag hoppas du har överseende med att svaret kommer så sent.
      Mvh Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  13. Hej,

    Jag fick hem en lapp från Skortenstemet om sotning. Detta skulle ske i oktober…men det var redan November. Jag försökte nå någon på de nummer som stod på lappen och efter 13 försök under 3 dagar så kom jag fram (ingen ringde heller tbx trots lämnat meddelande på telefonsvararen). Vi bestämde en tid den 4 December och jag lämnade jobbet för att vara hemma. Ingen kom och ingen gick att nå på något av numren. Jag har sedan dess försökt nå dom och lämnat meddelande men ingen hör av sig. Det är nu 10 dagar sedan…..

    Jag vill använda en annan sotare och vi absolut inte ha med detta företag att göra.
    Till er på kommunen: Är ni nöjda med hur services hanteras av detta företag?
    Vem köpte in denna tjänst?

    Mvh,
    Pär Bertilsson

    1. Hej Pär!
      Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare, du kan lämna in en blankett om egensotning där du skriver din valda sotares namn/firma. Du får söka på egensotning, blanketter.
      Annars kan du vänta 1- 2 månader då vi kommer att skicka ut ett förfrågningsunderlag för att innevånarna i Lomma och Staffanstorp ska få välja mellan tre sotare/firmor för sotning.
      Jag hoppas du är nöjd med svaret, annars får du höra av dig igen.

      Mvh Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

      1. Hej!

        I kommentaren till Per 18/12 2014 skriver Nils Persson att det går att lämna in en blankett om egensotning och skriva in valfri sotares namn/firma.

        På den enda blanketten för egensotning som jag hittar på kommunens hemsidan går det bara att skriva in fastighetsägarens namn, dvs att fastighetsägaren väljer att utföra sotningen själv. Det finns ingen rad där det går att skriva in vald sotares namn/firma.

        Är det fortfarande möjligt att göra ett eget val av sotare trots att vi numera fått tre olika sotningsföretag att välja mellan? Hur gör man i så fall? Vilken taxa gäller då?

        Mvh Anna

        1. Hej!
          Du får använda blanketten du beskriver.
          I de fältet där det står hur man inhämtat kunskap, kan du skriva in den sotaren/företaget du vill anlita.
          Brandskyddskontroll utförs däremot av SIMAB.
          Beträffande taxan så gäller den de tre företagen vi har anlitat.
          Du får själv förhandla om priset.

          Med vänlig hälsning
          Nils Persson Brandinspektör
          Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  14. har varit i kontakt med er tidigare.Då sa ansvarig i kommunen jag kunde välja en annan sotare.Det GÅR inte för ni har avtal och dom ni har avtal med svarar inte i telefon eller på mail….så händer något tar kommunen ansvar? för den ni har avtal med bryr sig inte!!
    Vi fick efter långt om länge tag med en Lazlo som skulle höra av sig inom 2-3 veckor ….det är 2 månader sedan.Icke nöjd vad gör jag???
    Jag behöver sotning NU eller allra helst för 4 månader sedan när jag började jaga dom…

    1. Hej!
      Jag beklagar att du inte fått svar tidigare, du kan lämna in en blankett för ansökan om egensotning (finns på kommunens hemsida) där du skriver vilken sotare du vill ha.
      Anmälan ska skickas in till räddningstjänsten som ska godkänna din ansökan.
      Vi håller på med upphandling av sotare nu, ska vara klar till årsskiftet.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  15. Går ju inte att få tag på dom dom svarar inte och lämnar man meddelanden så hör dom ej av sig =(
    Dålig upphandling.byt så fort det går

  16. Hej,
    innebör detta att man måste och är tvingad att anlita just denna sotaren?
    Även när det gäller besiktning av ny rökkanal och kamin?
    Informationen är lite knapphändig.

    Vänligen,
    Simon

    1. Hej!
      Du behöver inte använda kommunens sotare eller om du vill sota själv, men du måste du lämna in en anmälan om egensotning, som ska godkännas av oss.
      Angående besiktning kan en annan sotare än kommunens sotare besiktiga anläggningen, men han måste skicka in besiktningsbeviset till kommunens sotare för registerförning.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  17. Varning för Skorstensteamet!
    Fredag den 17 januari gjorde Skorstensteamet brandskyddskontroll på vår gaspanna. Eftersom varken jag eller min hustru är hemma under vardagarna lämnade vi nyckeln till vår granne, som släppte in kontrollanten. På tåget hem från Stockholm blev jag uppringd av min fru kl. 16:15 som sade att huset var nerkylt och att hon kunde konstatera att gaspannan var avstängd. Jag försökte omedelbart få tag i någon från Skortensteamet. Jag ringde dels upprepade gånger på de båda mobilnummer som angavs i meddelandet om besiktning och lämnade vid minst två tillfällen besked på mobilsvar. När jag kom hem kl. 18 försökte jag få i gång pannan, men utan resultat. Jag kontaktade då EON som vi har serviceavtal med och en reparatör kom ut kl. 8 lördag morgon. Problemet visade sig enligt EONs serviceman vara att en givare till termometer som skall ge signal till att gasen släpps på hade rubbats ur sitt läge.
    Eftersom det är Staffanstorps kommun som är ytterst ansvarig för tillståndskontrollen skulle jag gärna vilja ha svar på följande frågor:
    1. Jag har förstått att Staffanstorps kommun ska göra en ny upphandling av sotning och brandskyddskontroll under 2014? Har man då för avsikt att fortsätta anlita Skorstensteamet som entreprenör?
    2. Om det hade varit fråga om en tjänst som jag beställt hade jag kunnat vända mig till Konsumentombudsmannen eller ARN, men nu rör det ju sig om en kontroll som jag inte själv har något inflytande över och där jag har skyldighet att lämna tillträde till huset. Vart ska jag då vända mig för att få ersättning för den åverkan som har skett och som Skorstensteamet inte vill stå vid?
    Vänligen

    Kjell Nilsson

    1. Hej Kjell!
      Vi har fått moderera i din kommentar och tagit bort ett stycke, en kommentar bör inte vara längre än 500 tecken din var över 2000 tecken. Du kan läsa våra riktlinjer här:https://staffanstorp.se/om-webbplatsen/att-skriva-kommentarer/
      Den som är ansvarig kommer att svara dig via mejl.
      Vänliga hälsningar Lisbeth Svensson, Staffanstorps kommun

  18. Då var det dags igen… SIMAB har skickat ut erbjudande om ”rensning av ventilation inklusive sotning av imkanal i kök”. Vad gäller? Får de utföra dessa jobb i Staffanstorp när kommunen har avtal med Skorstensteamet? Vad innebär det att Skorstensteamet ”sköter sotningen i kommunen”? I dokumentet ”Handlingsprogram för sotning” som finns länkat på denna sida står det ”Dock har Staffanstorps kommun ett avtal med Skorstensteamet i Skåne AB som gäller till och med 31 mars 2006.” Det var alltså ganska länge sedan detta avtal gick ut!?
    Om det inte finns något formellt kompetenskrav för att utföra sotningen spelar det väl inte någon roll om man använder en annan aktör som dessutom har avtal med ett stort antal andra skånska kommuner?
    Vilka sotnings- och brandskyddskontrollintervall finns för imkanaler respektive braskamin? Hur tar jag reda på när dessa senast utfördes?

    Jag har försökt leta information på andra kommuners webbplatser och inte heller där blivit klokare. Om jag förstår det rätt är det kommunen som fastställer sotningstaxorna. Var hittar jag information om dessa?

    Jag saknar en enkel och tydlig beskrivning av vad som gäller. Vem får sota? Vem ansvarar för att detta sker inom de fastställda tidsfristerna? Vad kostar det?

    1. Hej Claes!
      Simab och även andra får utföra rensning av ventilation och imkanaler, det ingår inte i avtalet med skorstensteamet (inte lag på det).

      Skorstensteamet ska genom kommunens upphandling sköta rengörning(sotning) och brandskyddskontroll på eldstäder i kommunen.

      Avtalet med Skorstensteamet löper året ut(2014).

      Handlingsprogram för sotning antogs 2007, till det nya handlingsprogrammet finns ingen länk för tillfället.

      Sotarna ska ha examen som minst sotarfejare.

      Du kan själv anlita en annan sotare, men då ska du ansöka om egensotning
      med den nya sotaren som utförare.

      För imkanaler finns inga frister.

      Brandskyddskontroll av braskamin: om den är avsedd för huvudsaklig uppvärmning vart annat år.
      : om den är avsedd för trivseleldning vart åttonde år.

      Sotarna ska ansvara för att fristerna hålls, det är bäst att höra med sotarna vad det kostar, kommunen faställer deras prislista.
      Ring Farkas på 0708- 973072.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  19. Till Skorstensteamet (med kopia till Staffanstorps kommun)

    Fredag den 17 januari gjorde Skorstensteamet brandskyddskontroll på vår gaspanna.Eftersom varken jag eller min hustru är hemma under vardagarna lämnade vi nyckeln till vår granne, som släppte in kontrollanterna. På tåget hem från Stockholm blev jag uppringd av min fru kl. 16:15 som sade att hela huset var kallt och att hon kunde konstatera att gaspannan var avstängd. Jag försökte omedelbart få tag i någon från Skortensteamet. Jag ringde dels upprepade gånger på de båda mobilnummer som angavs i meddelandet om besiktning och lämnade vid två tillfällen besked på mobilsvar. När jag kom hem kl. 18 försökte jag få i gång pannan, men utan resultat. Jag kontaktade då EON som vi har serviceavtal med och en reparatör kom ut kl. 8 lördag morgon. Problemet visade sig vara att den termometer som skall ge signal till att nu kan gasen släppas på hade rubbats ur sitt läge. Eftersom gaspannan bevisligen brann före men inte efter besiktningen kräver jag att Skorstensteamet ersätter den extra kostnad på drygt 1000 kr som utryckningen från EON kommer att kosta. Jag vill också att kommunen ser över sina rutiner så att man i kraven på entreprenör försäkrar sig om att det finns någon att vända sig till, också utanför ordinarie arbetstid, när dylika problem uppstår.

    Med vänliga hälsningar

    Kjell Nilsson

    1. Hej Kjell!
      Jag beklagar det inträffade, jag hoppas det löser sig på bästa sätt.
      Jag vidarebefodrar ditt mail till sotarna.
      I nästa upphandling av sotare (sker under 2014)ska vi se till att de kan erbjuda kvällssotning någon dag i veckan.

      Mvh
      Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp


  • Kommentarer


    pool

  • Blanketter


    pool

    Vill du söka barnomsorg, beställa betyg eller ansöka om bygglov? Här hittar du kommunens blanketter och här kommer du att hitta våra e-tjänster. Läs mer »

  • Jobba hos oss


    pool

    Bli en av oss! Vi har knappt 24 000 invånare att ge en god service till. Våra medarbetare ger själ och hjärta åt vår verksamhet. Hos oss finns många olika yrkesroller och befattningar. Läs mer »

  • Evenemang


    violin

    Det finns mycket att uppleva och göra i Staffanstorps kommun. Här hittar du information och tips om kommande evenemang, såväl kommunens som andra aktörers. Läs mer »