Sotning

Skorsten. Foto: Lisbeth Svensson

Tre utvalda sotningsföretag

Medborgarna i Staffanstorps kommun kan själv göra ett aktivt val mellan tre olika företag för sotning och brandskyddskontroll.

De tre företag kommunen tecknat avtal med är:

Sotningsavtalen gäller till och med 2019.

Läs om sotningsintervaller 

Läs sotningstaxan här>>

Förfrågningsunderlag sotningsupphandling

Vill du sota din skorsten själv?

Den som vill kan ansöka om egensotning genom att fylla i blanketten nedan.

Ansökan om egensotning

Skicka in ansökan till:

Räddningstjänsten Lomma-Staffanstorp, Kometvägen 1, 245 34 Staffanstorp.

Byte av sotningsföretag

Omval av sotningsföretag går att göra en gång om året senast 31 augusti och gäller då från 1 januari nästkommande år. Blankett för detta finns nedan.

 

Anmäl byte av sotningsföretag, via E-tjänster

Blankett för byte av sotningsföretag

 

Hoppa till navigering

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





34 kommentarer till Sotning

  1. Hej,
    Vad är det som gäller angående brandskyddskontroll och sotning av en braskamin i villa, används ca 1 gång/vecka. Var kan man få information när senaste kontroll är gjord?
    / Mattias

  2. Hej,

    Är avtalet förlängt med ovanstående tre aktörer till att gälla även 2018?

  3. Hej!
    Enligt regelverket MSBFS 2014:6 Brandskyddskontroll, 4§ ”sådana fasta förbränningsanordningar som är avsedda för eldning uteslutande med gas ska genomgå brandskyddskontroll om de är anslutna till avgaskanal”
    6§ Värme-, varmvatten- pannor
    Vid eldning med fasta bränslen eller tung eldningsolja ska kontrollfristen vara tre år.
    Vid eldning med annat bränsle ska kontrollfristen vara sex år.(gas)

    Med vänlig hälsning Nils Persson
    Brandinspektör
    Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  4. Skulle vilja veta lite om lagen gällande sotning av gaspannor, fick installerat en ny sådan för ca: 10 år sedan, den blev besiktigad av E-on och en sotare, efter godkänd besiktning sa sotaren, nu slipper du mig i framtiden. Men nu ! Vill dom komma och sota ! Så jag undrar vad gäller

  5. Vad är det som gäller angående sotning av fläktkanalen från spisen samt ventiltonskanalerna från duschutrymme.

    Mvh Peter Pejerup

    1. Hej!
      Det finns ingen lag som säger att ni behöver rengöra kanalerna i villa radhus, men det kan vara bra att kontrollera dessa med jämna mellanrum, vart 3-7 år.
      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma-Staffanstorp

    2. Ja precis!

  6. Hej
    Fick brev från Simon om sotarval Om jag är nöjd med den sotare jag redan valt för något år sedan. Behöver jag välja igen ?

    1. Hej!
      Nej, du behöver inte välja igen.

      Innan den 31/8 kan man göra ett omval, om man inte är nöjd med sin sotare.
      Då blir man placerad hos sin nya sotare från och med 1/1 nästkommande år.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  7. SIMAB har ändrat sotningsintervallet för min sekundära eldstad till varje år. Har de rätt att göra det självsvådligt?
    Jag hänvisade till de sotningsintervall som finns i dokumentet ”Handlingsprogram för sotning” som ligger på längre upp på hemsidan. De säger att dokumentet är gammalt och att kommunen inte uppdaterat det. Stämmer detta?
    Mvh

    1. Hej!
      Ja tyvärr, det är ett gammalt dokument som är inaktuellt.
      Det som gäller är länken ”läs om sotningsintervaller”, vi följer MSB´s föreskrifter.
      Det jag undrar om är din sekundära eldstad, hur ofta och hur mycket eldar du i den?
      Med tanke på fristerna 1år eller 3år.
      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  8. Hutlöst dyrt med brandskyddskontrollen

    SIMAB utförde sotning och brandskyddskontroll nu i september av en öppen spis med braskamin.
    Jag bedömer att själva brandskyddskontrollen tog klart mindre än 5 minuter.
    Det betyder ett extra tim pris på ca 6000 kronor /sextusen/.
    Är detta verkligen rimligt och rätt.
    För sotningen är sotaren uppe på taket och tittar ner dessutom är han nere vid spisen och tittar in.
    Detta hutlösa pris bör sänkas och återbetalning snarast ske till de skinnade kommuninvånarna.

    1. Hej!
      I svaret på det tidigare inlägget ser du vad som ingår i brandskyddkontrollen.
      Taxan bestämmer kommunfullmäktige.

      Med vänlig hälsning Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  9. Hej!

    I kommentaren till Per 18/12 2014 skriver Nils Persson att det går att lämna in en blankett om egensotning och skriva in valfri sotares namn/firma.

    På den enda blanketten för egensotning som jag hittar på kommunens hemsidan går det bara att skriva in fastighetsägarens namn, dvs att fastighetsägaren väljer att utföra sotningen själv. Det finns ingen rad där det går att skriva in vald sotares namn/firma.

    Är det fortfarande möjligt att göra ett eget val av sotare trots att vi numera fått tre olika sotningsföretag att välja mellan? Hur gör man i så fall? Vilken taxa gäller då?

    Mvh Anna

    1. Hej!
      Du får använda blanketten du beskriver.
      I de fältet där det står hur man inhämtat kunskap, kan du skriva in den sotaren/företaget du vill anlita.
      Brandskyddskontroll utförs däremot av SIMAB.
      Beträffande taxan så gäller den de tre företagen vi har anlitat.
      Du får själv förhandla om priset.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  10. Hej,

    Jag ser att sotningstaxan blivit uppdaterad. Tyvärr har ni inte gjort den förändring som diskuterades här på hemsidan förra året, nämligen att ha ett fast pris för brandskyddskontroll av gaspanna. Betänk att de flesta villor i Hjärup värms med just gaspanna, så det är verkligen angeläget att ha det som fast specificerat pris. Nu står det bara att priset i kapitel 4.3 gäller, vilket är hutlöst dyrt och ganska vagt.

    Vilket pris för en brandskyddskontroll av gaspanna kan man förvänta sig?

    Dessutom är det olämpligt (rent av olagligt) att ange pris till konsument exklusive moms. Priser till konsument ska enligt konsumentköplagen anges inklusive moms. Uppdatera prislistan.

    SIMAB gjorde brandkyddskontroll av vår gaspanna i går. Det tog totalt sju (!) minuter. Sotaren klättrade upp på taket och lyste med en lampa ner i imkanalen. Det var allt. Priset borde vara därefter.

    Mvh,
    Hans N.

    1. Hej!
      Tack för påminnelsen, sotningstaxan är nu uppdaterad till inklusive moms.
      Den kommer att läggas upp denna vecka.
      Hur sotarna utför brandskyddkontrollen och vad som ingår i den, har
      Patrick hos SIMAB beskrivit nedan.
      En brandskyddskontroll är beräknad till ett genomsnitt av 35 minuter men då ingår körtid, ev. byte av tid, protokollering, registrering m.m. Själva kontrollen på en eldstad tar mellan ca 15-25 minuter beroende på vilken typ. Vi filmar kanalerna till eldstäderna, ser över braskaminen om det är skador, kollar vindar, eldningsförfarande, taksuppstigning m.m. Ibland kan en brandskyddskontroll ta en timme p.g.a. körsträcka samt massvis av dokumentering. Priset är dock alltid samma som om det skulle ta 35 minuter.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  11. Jag fick en sån hemskickad till mig idag. Om jag inte skickar in den, behåller jag min gamla sotare då eller måste jag skicka in?

    1. Hej!
      Jag är ledsen för sent svar:
      Jag antar att du menar blankett för omval av sotare.
      Du behöver inte skicka in den och du behåller din sotare.
      Med vänlig hälsning Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  12. Hej.
    Har för första gången haft SIMAB på besök för sotning av oljepanna.
    Fick på fakturan tre poster. Grundavgift, Brandskyddskontroll och Sotning.

    Då avgiften för Sotning var 324 kr mot de 186 som sotningstaxan anger kollade jag med SIMAB och fick svaret att det även inkluderade ”Sotsug och Deponi”.

    I sotningstaxan pkt 4:6 står det bl.a. ”För användande av speciell teknisk utrustning, utgår tilläggsersättning enligt överenskommelse med den betalande.”
    Då vi aldrig tillfrågades om dessa tjänster, krediterades iofs dessa i efterhand.

    Är det OK enligt Kommunens avtal med sotningsbolagen att dom på fakturan döljer de extrakostnader dom tar ut utöver obligatoriska kostnader?
    Tycker att dessa borde specificeras var för sig.
    Då dom dessutom”glömmer” fråga verkar det dessutom inte särskilt seriöst…
    MvH Stefan

    1. Hej!
      De ska naturligtvis ta upp alla poster på fakturan.
      Jag tar upp problemet med alla bolagen.

      Med vänlig hälsning
      Nils Persson Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  13. Hej,
    Vi verkar helt ha glömts bort i informationssvängen. Ingen info har nått oss. Men vi blev varse när vi letade efter information. Vi eldar sedan 10 år med pellets så jag försöker hålla koll på sotningarna.

    Jag gissar att jag bara kan ta kontakt med en av firmorna för sotning. Jag vill säkerställa statusen på anläggningen före de blir kallt.

    MVH
    Per

    1. Hej!
      Jag beklagar att ni inte fick någon information om valet av sotare. Då du inte valt själv är du placerad hos SIMAB. Du kan ta kontakt med dom för information om när de kommer till dig.
      Mvh Nils Persson, Brandinspektör, Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  14. Vi gjorde inget aktivt val och har väl därmed hamnat hos SIMAB.
    Men vi vill ha Skorstensfejarmästarna Syd AB. Länken ovan fungerar inte.
    Hur gör man för att ändra?

    1. Hej!
      Det går inte att använda länken (nu borttagen), jag ber om ursäkt.
      Du får vända dig till SIMAB ringa eller mejla och be dem flytta över dig till Skorstensfejarmästarna Syd AB.
      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  15. Hejsan,
    Eftersom vi har braskamin borde vi höra till de som ska välja vilken av de tre aktörerna som ska utföra sotningen av den. Kommunen ska ju enligt utsago ha skickat ut ett formulär till alla berörda. Har hittills inte sett till detta dokument och inte heller de av våra grannar som har braskamin. Och valet skulle ju göras senast 30.4 annars får man den som fick flest antal poäng i upphandlingen som verkar vara den dyraste.
    Hur ska man kunna göra ett val om man inte informeras? Hörde först om ”valmöjligheten” när tidningarna började skriva om detta. Dåligt! Så när ska vi få välja som aldrig fick möjligheten tidigare?
    Mvh Virpi

    1. Hej!
      Jag beklagar att ni inte fått broschyren, jag kommer att skicka den till dig så du kan göra ditt val.
      Kommunen har bestämt taxan, sotarna ska ta samma pris.
      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  16. Jag har ingen eldstad alls. utan bara imkanal. Om jag fattat det rätt behöver jag inget av det ni erbjuder?
    MVH
    Mikael

    1. Hej!
      Det är rätt uppfattat.
      Du kan kasta lappen.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

    2. Hej!
      Du har fattat rätt.
      Du kan kasta lappen.

      Mvh Nils Persson
      Brandinspektör
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  17. Kl 8.10: Sotarna anländer. En man går upp på taket ( Jag har rest stegen i förväg) , en man ställer sig vid öppna spisen.
    Kl 8.15: Mannen på taket borstar lite pliktskyldigt med viskan (vi har eldat två gånger sen sist). Mannen vid spisen frågar ”Hur ser det ut?”. ”Bra” svarar han på taket.
    Kl 8.20: Sotarna åker.
    Faktura: 953 kr.
    Vilken annan bransch kan debitera 6000 kr i timmen?
    Rent bondfångeri.

    1. Hej Pär!
      Jag vet inte vad jag ska svara på detta.
      Vi kommer nästa vecka att skicka ut en blankett för val av sotare, den nuvarande sotaren är inte med där.
      Jag hoppas att det blir bättre i framtiden.

      Mvh Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp

  18. Hej!
    Nu är det slutet av januari 2015; Har vi ett nytt avtal för sotning eller vad gäller nu?
    Har någon här erfarenheter av SIMAB som skickade ut lappar förra våren? På SIMABS egen lapp står att de själva rekommenderar intervall 3-6 år mellan sotningarna. Kan jag gå på deras rekommendationer?
    Finns det andra aktörer vi kan/borde använda?
    Mvh,
    Madeleine

    1. Hej!
      Jag är ledsen för att svaret kommer så sent.
      Vi har avtal med tre nya sotare från och med halvårsskiftet (juni- juli).
      Ifråga om intervallet är det brandskyddskontrollen som intervallet är 3-6 år.
      Hur ofta sotning ska utföras avgörs beroende på vad som eldas, var det eldas och hur ofta det eldas.
      Det finns på hemsidan vilka sotare som kommer att sköta sotniingen i kommunen.
      Jag hoppas du har överseende med att svaret kommer så sent.
      Mvh Nils Persson
      Räddningstjänsten Lomma- Staffanstorp