Temadag i matematik för åk 9 tisdagen den 20/3

Ma-tema

Tisdagen de 20/3 kunde man se elever sitta eller stå överallt i skolan – i klassrummen, i korridorer, i idrottssalen, ute på grusplanen – och fundera på kluriga matteproblem. Det var åk 9 som hade mattetemadag kombinerad med muntligt förhör i nationellt prov i matematik. Många kluringar löstes och nya matteproblem hittades på.

Exempel på problem att lösa var:

  • Hur långt är det från hörn till hörn på grusplanen?
  • Familjen skulle koka ägg till frukost och tog varje morgon ägg ur sin kartong. En morgon togs hälften av de ägg som fanns kvar plus ett ägg. Följande morgon togs åter hälften av de ägg som fanns kvar plus ett ägg. Den tredje morgonen upprepades samma sak, sedan var äggen slut. Hur många ägg fanns det från början?

Hur många ägg skulle det ha funnits från början om man gjort på samma sätt fyra dagar i rad?