Hoppa till huvudinnehåll

Lättläst: Coronaviruset

Ett nytt virus har upptäckts i världen.
Det kallas för det nya corona-viruset.
Virus kan göra folk sjuka.
Om du blir smittad av det nya corona-viruset
kan du få sjukdomen covid-19.

Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
Då kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dem på dig
och bli smittad.

Du kan också bli smittad om du får viruset
på händerna från någon annans händer.
Till exempel om ni tar i hand.

Om du sedan råkar peta dig i ansiktet kan
viruset komma in i kroppen genom ögon,
näsa och mun. Därför ska du tvätta händerna ofta.
Tänk på att inte peta dig i ansiktet.

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Då smittar du ingen annan.

Vaccin skyddar dig och andra

Nu finns ett vaccin som ska skydda
mot covid-19.
Du kan få covid-19
även om du vaccinerar dig,
men risken att bli mycket sjuk är mindre
om du tar vaccinet.

Vaccinet gör också att det är mindre risk
att du smittar andra.
Personer som kan bli mycket sjuka av covid-19
kommer att få vaccin först.

Du bestämmer själv
om du vill ta vaccin mot covid-19.
Om du vill veta mer om vaccinet
kan du ringa Vårdguiden,1177
eller besöka deras hemsida, som du når
genom att klicka på texten.

Här hittar du lättläst informationÖppnas i nytt fönster
om corona-viruset och covid-19
från Folkhälsomyndigheten.

Kommunstyrelseförvaltningen