Lättläst: Coronaviruset

Ett nytt virus har upptäckts i världen.
Det kallas för det nya corona-viruset.
Virus kan göra folk sjuka.
Om du blir smittad av det nya corona-viruset
kan du få sjukdomen covid-19.

Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
Då kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dem på dig
och bli smittad.

Du kan också bli smittad om du får viruset
på händerna från någon annans händer.
Till exempel om ni tar i hand.

Om du sedan råkar peta dig i ansiktet kan
viruset komma in i kroppen genom ögon,
näsa och mun. Därför ska du tvätta händerna ofta.
Tänk på att inte peta dig i ansiktet.

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Då smittar du ingen annan.

Du kan läsa mer om corona-viruset
Folkhälsomyndighetens hemsida (klicka på texten).

Hoppa till navigering