Konsumentvägledning

Det kan vara både krångligt och tidsödande att ha kunskap om alla rättigheter och skyldigheter vi konsumenter har. Därför finns konsumentrådgivning. Hit kan du vända dig för att få råd inför ett köp av en vara eller tjänst. Du kan också få stöd vid klagomål eller om du har råkat i tvist med ett företag.

Öppettider

Måndag-fredag, kl. 9-12, då enbart via e-post och/eller telefon med undantag för semester, sjukdom och helgdagar.

e-post  (var god uppge i vilken kommun du bor). 046-25 16 85.

Besök: endast efter överenskommelse.

Upplysningstjänsten Hallå konsument är ett komplement till kommunal konsumentvägledning (oberoende vägledning genom Konsumentverket) svarar i telefon alla vardagar kl. 9-17 på 0771-525 525. På webbplatsen Hallå konsument kan du läsa mer.

Länkar

Bland länkarna här nedan hittar du mycket information för dig som är konsument. Du kan till exempel göra en egen kalkyl inför ditt bilköp, jämföra tester på olika produkter eller göra en budget.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt – och utan avgift för parterna – pröva konsumenttvister.

Fastighetsmäklarnämnden är en statlig myndighet som registrerar och utövar tillsyn över fastighetsmäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed de försöker på olika sätt berätta om vad man som konsument ska tänka på inför en bostadsaffär.

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med.

Konsumentverket Statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen.

Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå Byråerna är opartiska och lämnar information och vägledning till privatpersoner, i frågor som rör bank, försäkring och andra finansiella tjänster.

Konsument Europa ger dig som konsument goda råd när du ska handla över gränserna inom EU.

Konsumenternas elrådgivningsbyrå Rådgivning om el för privatpersoner.

Konsumenternas tele- och internetbyrå är en självständig organisation som ger objektiv information och vägledning kostnadsfritt till konsumenter kring tele-, TV- och Internetabonnemang.

Om Boende är en webbplats om boende som är framtagen i ett samarbete mellan Boverket och Konsumentverket för att ge konsumenter tillförlitlig information.

Surfa Lugnt är en nätverksorganisation som arbetar för ökad trygghet och säkerhet på nätet.

test.se sammanställer alla tester som görs på konsumentrelaterade produkter och tjänster av seriösa källor såsom Råd & Rön, Testfakta med mera.

Testfakta är ett oberoende test- och researchföretag specialiserat på laboratorietest och utvärdering av konsumentprodukter.

Hoppa till navigering

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.





8 kommentarer till Konsumentvägledning

  1. Hej.
    Vi är två familjer som drabbades av SAS pilotstrejk, fick stanna 3 dagar extra. Apollo skötte det hela fantastiskt bra! Inget att klaga på där, bara rosor till dem.
    Det jag/vi undrar är vår förlorade inkomst i tre dagar….? Har fått nej från hemförsäkring (Länsförsäkringar) och från ICA-kortförsäkring,
    de menar att man får kräva SAS i såfall.
    Vad anser ni?

    Med vänlig hälsning
    Marie Kristiansson

    1. Hej!
      Som jag uppfattar det Du har skrivit är det en paketresa Du köpt. Och i så fall är det paketreselagen som är tillämplig, och det är då Apolloresor som svarar gentemot Dig. Det kan då enligt 16 § denna lag finnas ett visst utrymme för ersättning vid förseningar, men då bara om nu aktuellt hinder mot hemresa i rätt tid ”legat utanför” arrangörens/SAS kontroll ”som denne inte skäligen kunnat förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit”.

      Vågar inte uttala mig om Apolloresors möjligheter att ordna snabbare hemtransport för Er, men teoretiskt sett skulle det kunna finnas ett utrymme för ersättningsanspråk.

      Om Du vill, ring mig gärna för vidare diskussion om detta. Jag har tel-nr 046-251685, teltid 9-12.

      Med vänlig hälsning
      Björn Anbring
      Konsumentvägledare

  2. Hej!
    Jag har köpt en reservdel till min tvättmaskin. Efter ha frågar LG support vilka är leverantör av min tvättmaskin och på deras inrådan fått både telefonnummer till dem som jag kan beställa reservdelen av och reservdelsnummer på detaljen och svar om hur man får dit den att ”ja den ska man skjuta i på plats”. Det är en valk som puttar runt tvätten i maskinen. Nu har jag försökt och försökt utan att lyckats. Fotograferade inne i trumman hur det såg ut. Och till min stora överraskning så räcker inte utrymmet till för att ”skjuta” valken på plats. Har varit i kontakt med dem men de vill inte ta något ansvar för detta. Utan svarat med att Privatpersoner på eget bevåg får köpa reservdelar…. Men jag anser att man inte ska sälja reservdelar utan att informera om att man inte själv kan göra detta utan det behövs en montörs hjälp. Men svaret jag fick var att ”den bara skjuter man på plats” ( ja men det gör man tydligen enkelt innan sidorna nitas fast)
    Vad har jag för rättigheter nu? Anser mig gjort min skyldighet att kontrollera om det går att få dit själv och att det är rätt reservdel.
    Med vänlig hälsning Katarina Fagerström

    1. Hej Katarina!
      Det jag tror vore det bästa är om vi kan växla några ord om detta, alternativt, om Du tycker det är bättre, att jag mejlar några frågor till Dig för slutlig bedömning.
      Om Du vill, ring gärna imorgon (har tel-tid varje helgfri vardag 9-12, tel 046-251685.), eller mejla om Du föredrar korrespondens via mejl bjorn.anbring@staffanstorp.se.
      Så när jag fått Dina svar på mina små detaljfrågor ska jag försöka lämna mitt svar till Dig snarast möjligt.
      Med vänlig hälsning
      Björn Anbring, konsumentvägledare

  3. Hej,
    Toyota har återkallat bilar i olika omgångar sedan 2010 för fabriksfel och vår bil RAV4 är en av de modellerna precis med samma felvarningar som Toyota har kommit ut med i massmedia.
    Vi har väntat och väntat och de har inte kallat för att åtgärda felen, i senaste kontakten med Toyota skriver de att de återkommer, exakt när kan inte de svara på.
    Vi vågar inte använda bilen p.g.a. de felen som Toyota har kommit ut med, det är allvarliga varningar och vi har väntat oss att Toyota kallar på att fixa felen innan det händer eller bränner bilen.

    1. Vi är rädda att använda bilen när biltillverkaren skriver att det är farligt, hur länge skall jag vänta att de fixar felen?
    2. Om det inte är aktuellt fixa felen, kan Toyota ge oss en lånebil tills de fixar bilen?
    3. Varför blundas på felen, när Toyota kommer ut med sådana varningar.?
    4. Är varningar bara en gest eller propaganda att de kommer ut på massmedia utan att fixa felen?
    5. Jag har barn och familj som behöver vi bilen varje dag, granterar Toyota att vi använder bilen så med de felen som Toyota har varnat just i RAV4 modellen?
    6. Om det händer att bilen brinner tar Toyota ansvaret då?

    Min fråga är, gäller konsumentköpslagen i detta fall?

    1. Hej

      Svaret på Din fråga är ja, konsumentköplagen gäller. Ring mig gärna, tel 046-251685, kl 9-12 alla helgfria vardagar, så kan vi diskutera de punkter Du berör.

      Med vänlig hälsning

      Björn Anbring
      Konsumentvägledare

  4. Hej!
    Jag vill teckna en graviditetsförsäkring och det verkar vara en djungel! Har du några goda råd?
    / Vänligen Isabella

    1. Hej Isabella

      Håller med om att det inte är så lätt att jämföra.

      Det finns på Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida (www.konsumenternas.se) jämförelser mellan olika gravidförsäkringar där man kan se vad olika försäkringar innehåller/innebär.

      Om Du vill ring gärna, tel 046-251685, tel-tid 9-12, så kan vi talas vid mer om jämförelserna och denna slags försäkringar.

      Med vänlig hälsning
      Björn Anbring
      Konsumentvägledare