Läsande förebilder

Vi har i samband med Läslyftet tittat över och förbättrat våra läsmiljöer. Vi har böcker i flera rum och erbjuder barnen möjlighet till samtal kring den skrivna texten flera gånger om dagen. Det behöver inte vara i bokform som vi visar på den skrivna texten, det viktiga är att vi läser och visar att den skrivna texten är viktig.

Vi läser barnens namn på deras kläder, letar efter deras namn på stövlarna, tittar bak på stolen och vi tittar i v-klass, pratar om vilka barn som är här och kryssar för på närvarolistan. Vi läser det vi har planerat för dagen, skriver tillsammans med barnen på tavlan vad vi gjort under dagen. Vi läser på mjölkpaketen och på brödpåsen.

Vad är en läsande förebild?

En läsande förebild visar att intresset för text och språkets uttrycksmöjligheter, hen är tongivande och bidrar till att etablera ett livslångt intresse för läsning. ”Smittoeffekten” är störst när barnen är omgivna av engagerade läsande förebilder.

Ordförrådet är den enskilt viktigaste faktorn för skolframgång.

Hur kan ni bli ännu bättre läsande förebilder hemma?

Tankar att fundera kring.

Se er omkring, Kan vi ha böcker i flera rum? Att ha böcker liggande framme på vardagsrumsbordet eller i köket bidrar till fler lästillfällen. Kanske kan ni ha någon bok liggande på toaletten.

Läs reklam eller titta på vad det står på baksidan av flingpaketet. När ni är i affären vimlar det av lästillfällen. Se er omkring och vips har ni lässugna barn.

Nu handlar det ju inte om att lära sig läsa i första hand utan att fånga barnens intresse för symboler och det skrivna ordet.

 

Kristina Jönsson, förskollärare och handledare inom Läslyftet

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





 characters available