Hoppa till huvudinnehåll

Torbjörn – räddare i nöden

Publicerad:

Det kunde gått riktigt illa om inte driftstekniker Torbjörn Lassing gjort ett rådigt ingripande som troligen räddade livet på en äldre dam i Staffanstorp.

Det började som en vanlig dag på jobbet för Torbjörn Lassing, driftstekniker på Staffanstorps kommunfastigheter AB.

– Vi hade planerat underhållsarbete i våra fastigheter under några veckor och behövde besöka samtliga lägenheter. Jag var själv inte med från början men hade instruerat en vvs-entreprenör. Alla hyresgäster som skulle få besök hade fått detta aviserat.

– Vid lunchtid kom två vvs-tekniker hem till en av våra hyresgäster och skulle påbörja jobbet när damen föll ihop på golvet. De hjälpte henne upp i en soffa. Hon var kontaktbar och talbar och tyckte själv inte att hon behövde någon hjälp.
– Men innan de lämnade henne ringde de för säkerhets skull till mig och jag fick en känsla av att det kanske var läge på att följa upp det som hänt så jag åkte tillbaka, berättar Torbjörn.

– Lägenheten var olåst och jag frågade hur det var med henne. Jag hörde direkt på talet att hon sluddrade, mungipan hängde och hon var förlamad i halva ansiktet. Jag har tidigare hört att detta är tecken på en stroke så jag såg till att hon inte reste sig utan satt kvar i soffan och så ringde jag 112 som omedelbart skickade ambulans.

Den äldre damen var så pass kontaktbar att de i väntan på ambulansen tillsammans sökte i hennes mobil och kunde hitta namnet på en anhörig som Torbjörn kunde ringa. Allt gick lyckligt, och några veckor senare kom en chokladask till Torbjörn på jobbet som tack.

– Hon mår bra idag, jag träffade henne senast i går. Men jag tänker ofta på vad som kunde hänt om jag inte åkt dit och kollat hur det var, berättar Torbjörn när vi träffar honom på kommunfastigheters kontor på Kometen då han berättar om händelsen.

Torbjörn och hans kollegor på kommunfastigheter får alla regelbundet utbildning för att kunna rädda liv.
– Vi får löpande HLR-utbildning. Det är mycket bra att ha den kunskapen och något som alla rent generellt bör skaffa sig. Det är som en färskvara, säger han.

Detta var inte första gången Torbjörn ingripit.
– Jag har stött på personer tidigare som blivit hastigt sjuka och fått agera och ringa efter hjälp. Bara någon vecka före den här händelsen var det en hyresgäst som fått hjärtklappning och bröstsmärtor som jag kunde hjälpa genom att ringa ut hjälp. Det är viktigt att våga ta steget och inte vara rädd för att ingripa och agera och att ringa 112 om det behövs.

– Bättre agera en gång för mycket än en gång för litet, säger Torbjörn, en riktig räddare i nöden.

Text och bild från Staffanstorps Aktuellt #1 2025.

Kategorier

  • Kommun
  • Staffanstorps Centrum AB

Etiketter

  • driftstekniker
  • staffanstorps kommunfastigheter
  • staffanstorpsaktuellt