FAQ e-tjänst ekonomiskt bistånd

Fråga: Vem kan använda e-tjänsten för ekonomiskt bistånd?

Svar: E-tjänsten är tillgänglig för dig som vill ansöka om försörjningsstöd. För att kunna använda e-tjänsten måste du ha fullständigt personnummer och vara folkbokförd i Staffanstorps kommun.

Fråga: Vad krävs för att kunna använda e-tjänsten?

Svar: Du behöver tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med internetuppkoppling.

Vid behov kan du boka en dator i 20 minuter på biblioteken i Staffanstorp och Hjärup (vardagar 9-16).

Boka dator i Staffanstorp
E-post: medborgarkontoret@staffanstorp.se
Telefon: 046-251110

Boka dator i Hjärup
E-post: hjarups.bibliotek@staffanstorp.se
Telefon: 046-251594

Fråga: Var hittar jag e-tjänsten för ekonomiskt bistånd?

Svar: Du hittar e-tjänsten på kommunens webbsida om Ekonomiskt stöd.

Fråga: Hur loggar jag in i e-tjänsten?

Svar: För att kunna använda e-tjänsten behöver du ha BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS.

Om du vill skaffa BankID eller mobilt BankID kontaktar du din bank så hjälper dem dig.

Om du vill skaffa Freja eID PLUS så gör du följande:

1. Ladda ner Appen Freja eID från App Store eller Google Play. 

2. Skapa ett konto i appen – allt du behöver är en e-postadress. 

3. Lägg till en giltig ID-handling (pass, körkort eller ID-kort) och ta ett ID-foto med appen

4. Vänta på verifiering av dina uppgifter (tar en kort stund). 

5. För att få plusvarianten – gör en fysisk ID-kontroll hos ett av Frejas ombud. Du hittar ATG-ombud nära dig i appen. Ta med din mobiltelefon med appen och ID-handlingen du registrerat dig med. 

6. Vänta på kontroll – du får ett meddelande när det är klart (det tar cirka tre timmar).

Fråga: Om jag inte har BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS. Hur gör jag då?

Svar: Då kan du inte använda e-tjänsten. Kontakta socionomerna som arbetar med ekonomiskt bistånd via kommunens växel 046-25 11 00.

Fråga: Hur ansöker vi som lever i partnerskap, är sambo eller gifta?

Svar: Om du har en partner ska ni ansöka om ekonomiskt bistånd tillsammans i e-tjänsten. I ansökan benämns ni som sökande och medsökande. Eftersom ni söker tillsammans måste ni båda ha BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS för att kunna signera ansökan digitalt.

Fråga: Jag skulle behöva pengar idag. Kan jag använda e-tjänsten?

Svar: Om du befinner dig i en akut situation bör du inte använda e-tjänsten. Om du har en handläggare är det dit du vänder dig. Om du inte har en handläggare vänder du dig till Staffanstorps kommun, 046-25 11 00. Utanför kontorstid kontaktar du Sociala jouren.

Fråga: Behöver jag skicka med några handlingar när jag gör en ansökan via e-tjänsten?

Svar: Om det är första gången du ansöker kommer du få ett meddelande i e-tjänsten om vilka underlag du måste lämna in för att vi ska kunna utreda din rätt till ekonomiskt bistånd. Om du ska göra en fortsatt ansökan behöver du inte skicka in några underlag till oss i samband med din ansökan, men spara alla kvitton och underlag för en eventuell kontroll.

Fråga: Hur vet jag att allt fungerar och att min e-ansökan kommer till Staffanstorps kommun?

Svar: Du får en bekräftelse direkt i e-tjänsten att din ansökan är mottagen. Om du inte får denna bekräftelse bör du ta kontakt med din handläggare genom att ringa vår växel. 

Fråga: Vad är skillnaden mot tidigare om jag ansöker via e-tjänsten?

Svar: Du kan fylla i och skicka in din ansökan vid den tidpunkt på dygnet som passar dig bäst. Om du gjort en e-ansökan kan du se när din ansökan tagits emot och när den färdigbehandlats. Du får via Mina ärenden också information om du har beviljats ekonomiskt bistånd samt hur stor utbetalningen är.

Fråga: Jag har tidigare gjort ansökningar via e-tjänsten, men nu kan jag inte använda den. Hur gör jag då?

Svar: Kontakta din handläggare. 

Fråga: Hur hittar jag mina ärenden för ekonomiskt bistånd?

Svar: Logga in i e-tjänsten och välj sedan Ekonomiskt bistånd. Här är en översikt där du kan se dina ansökningar, utbetalningar, dokument och meddelande. 

Hoppa till navigering