Färdtjänst

Parkering. Foto: Lisbeth Svensson

Färdtjänsten i Staffanstorps kommun erbjuder möjlighet att resa för dig som, på grund av någon funktionsnedsättning, har väsentliga svårigheter att resa med allmänna kommunikationer.

Färdtjänst är ett komplement till den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänstresorna sker samordnat med personbil eller specialfordon.

Färdtjänsttillstånd

Rätten till färdtjänst utreds enligt lagen om färdtjänst och prövas av kommunens biståndshandläggare. Ansökan gör du skriftligen. I vissa fall kan läkarintyg begäras. Kontakta oss gärna för mer information på 046-25 11 04.

Är du inte nöjd med beslutet om färdtjänst kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Överklagan måste ske skriftligen inom tre veckor.

Färdtjänsttillstånd kan efter prövning ges till dig som:

  • är folkbokförd i Staffanstorps kommun.
  • har ett funktionshinder – varaktigt i minst tre månader.
  • har väsentliga svårigheter att använda allmänna kommunikationer och/eller har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand.

Barn under sju år kan endast beviljas färdtjänst i undantagsfall och om särskilda skäl föreligger.

Färdtjänsttillstånd utfärdas för en begränsad tid eller i vissa fall tillsvidare.
Eget fordon utgör inget hinder för att få tillstånd till färdtjänst.

Kvarstår ditt behov av färdtjänst efter utgången tillståndstid, kontakta biståndshandläggaren.

Resegaranti

Om bilen är mer än 30 minuter försenad vid hämtningstillfället, eller om lämning sker mer än 30 minuter efter beställd ”senast frammetid”, ska du bli befriad från egenavgiften för den aktuella resan.

Om färdtjänstresan inte har kunnat genomföras, på grund av skäl som inte är hänförliga till dig som resenär, kan du i efterhand begära ersättning för eventuella utlägg. Ersättning utgår med maximalt 600 kronor för styrkta utlägg.

Resenär ska iaktta de anvisningar som lämnas av kommunen avseende hur resegarantin kan tas i anspråk.

Serviceresekort

Staffanstorps kommun erbjuder, tillsammans med Skånetrafiken ett Serviceresekort för personer med färdtjänsttillstånd. Servicereskortet innebär att det går att åka kostnadsfritt med Skånetrafikens bussar, tåg och närtrafiken inom Skåne.

Serviceresekortet innebär även att den färdtjänstberättigade har rätt att ta med sig en ledsagare som åker utan kostnad. Det är endast ledsagaren som reser utan kostnad med Öresundstågen till Danmark.

Kortet är personligt och får inte överlåtas, det betyder att du ska kunna visa upp identitetsstyrkande handlingar.

Har du frågor, tappat ditt kort eller om ditt kort har gått sönder kontaktar du Skånetrafikens kundtjänst på telefon eller via Skånetrafikens hemsida.

Sjukresor

Tänk på att det inte är tillåtit att åka färdtjänst för sjuk- eller behandlingsresor. För sjukresor ansvarar Skånetrafiken.
För beställning av sjukresa ring Skånetrafiken 0771-77 44 11.

Viktiga telefonnummer

  • Ansökan om färdtjänst: 046-25 11 04
  • Beställning och avbeställning av resa med färdtjänst: 046-211 44 70
  • Synpunkter på färdtjänst: 042-38 50 40 eller e-post. Uppge personnummer, dag och tid.
  • Försenad bil, mer än 15 minuter: 042-38 50 41
  • Borttappat eller trasigt serviceresekort: 0771-77 77 77
  • Beställning av sjukresa: 0771-77 44 11

Övrig information

Information färdtjänstansökan
Information till intygsskrivande läkare
Ansökningsblankett färdtjänst
Färdtjänstregler
Färdtjänsttaxa
Riktlinjer för färdtjänst

Hoppa till navigering

Lämna en kommentar

När du väljer att kommentera så godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





2 kommentarer till Färdtjänst

  1. Hej jag heter Kerstin Nilsson och har färdstjänst Förra onsdagen 25september blev jag inte hämtad i Lund och när jag ringde till försenad bil tre gånger ringde ingen tillbaka till mig ,min man fick alltså köra två gånger tur och retur för att hämta mig .Ingen hör av sig ,när klockan är 16.40 ringer chauffören och undrar om jag är kvar i Lund vilket jag inte var jag skulle bli hämtad 15.05 .Igår den 2.oktober händer samma sak igen Ingen bil kommer som skulle hämta mig 12.45 och får till svar då man ringer att bilen är sönder och kan komma 13.20 då säger jag nej till den resan får då till svar av honom Du kan ju ringa och klaga !!Detta är inte ok Jag kräver en förklaring och ersättning för detta .Mvh Kerstin Nilsson

  2. Hej, den 8maj 2019 beställde jag hämtning från min hemadress 1530 bilen skulle komma då för att jag skulle komma i tid till Diakonin i Lund och årsmöte. Jag är ute och väntar, ingen bil kommer, ingen hör av sig,till mig.Jag skickar meil om detta och får till svar att jag ska få brev med ersättning för detta. Ringer också om bilen.,den kommer en halvtimme sen. MvhKerstin Nilsson


  • Kommentarer


    pool

  • Digital anslagstavla


    pool

    Här publiceras den information som tidigare funnits på den fysiska anslagstavlan utanför rådhuset. Du finner tillkännagivanden, kungörelser, justerade protokoll med mera. Läs mer »

  • Jobba hos oss


    pool

    Bli en av oss! Vi har runt 24 000 invånare att ge en god service till. Våra medarbetare är vår främsta styrka. Hos oss finns många olika yrkesroller och befattningar. Läs mer »

  • Evenemang


    violin

    Det finns mycket att uppleva och göra i Staffanstorps kommun. Här hittar du information och tips om kommande evenemang, såväl kommunens som andra aktörers. Läs mer »