Bookis – Att skriva för riktiga mottagare

Kan verkligen vem som helst i hela världen läsa min bok? Till och med i Afrika?

Så nästan utropade en av eleverna i klass 3M på Uppåkraskolan, och förtjusningen i rösten gick inte att ta miste på när lärarna klargjorde att svaret är “ja” på båda frågorna.

Klassen är en av de tiotal klasser i Staffanstorp som är med och startar upp arbetet med Bookis i kommunen. Bookis är ett bibliotek på nätet där elevarbeten publiceras och sedan kan läsas av alla.

Klassen har arbetat med tema rymden. Temat bearbetades inom flera ämnen: NO, bild, engelska och matematik. Lärarna Catarina Olsson och Michelle Räihä Lood bestämde att barnen skulle skriva berättelser med rymdtema också. De har arbetat väldigt strukturerat med texterna och fokuserade på vissa delar inom skrivteknik. Till exempel har de arbetat mycket med hur man skriver dialog och det märks tydligt i elevernas berättelser. Lärarna har givit dem respons i Google Dokument under arbetets gång.

När berättelserna var färdigskrivna och barnen hade gjort illustrationer så skulle de publiceras. För en snyggare layout så kopierades texterna över till appen Berätta med NE, som eleverna har i sina iPads. Där lade de också in sina illustrationer genom att de fotograferade av sina teckningar. Själva layoutarbetet skötte eleverna själva och det tog ungefär en lektion.

Nästa steg i arbetet blev att låta eleverna läsa varandras böcker på nätet. Där fick de skriva recensioner till sina klasskompisars böcker. Lärarna hade styrt upp det så att varje elev fick minst två stycken recensioner på sin bok. De hade också en kort genomgång på hur man skriver en recension eftersom det här var första gången klassen skulle skriva recensioner. Det kan vara värt att nämna att alla kommentarer på Bookis måste godkännas av moderator innan de publiceras.

Foto och Licens: Mattias Persson Foto och Licens: Mattias Persson

Det var en fröjd att gå runt och se elevernas reaktioner.

Oj, vilken bra! utropade någon spontant.

Vilken fin berättelse, sa någon annan.

Eleverna tyckte det var spännande att någon läste deras böcker och skulle recensera dem. En flicka satt nervöst och väntade medan hennes bänkkamrat skrev sin recension. Men hon ville inte veta vad han tyckte förrän det var publicerat som kommentar till hennes bok på Bookis. De vill att det ska vara på riktigt!

Just att göra det “på riktigt” är ett av syftena med Bookis. Att publicera berättelserna offentligt på nätet blev verkligen en motivationshöjare. Speciellt de lite mer vana skribenterna tände till lite extra, men även de andra eleverna. En elev ville inte ha sin berättelse publicerad och givetvis respekterades det av lärarna. Alla vårdnadshavarna hade dessutom gett samtycke till publiceringarna.

Michelle är tydlig med att de hade arbetat med texterna på samma sätt ändå, även om de inte skulle ha publicerats. Att publicera dem är egentligen bara en bonus. Och att eleverna uppskattar det är tydligt.

Framöver planerar de att använda sig av Bookis när de tillsammans med de andra treorna på skolan ska ha tema Skåne, för det är även faktatexter som publiceras på Bookis.

Samtidigt som lärarna började arbeta med Bookis gick de även med i det nystartade nätverket ”Skriva sig till lärande” (STL) där ett tiotal lärare i kommunen följer en beforskad modell som givit mycket goda resultat i Sollentuna kommun. Webbpubliceringen av elevernas texter är en viktig del av modellen.

Catarina avslutar:

Vi har sett glädjen i att det skrivna blir en produkt och att mottagaren kan finnas var som helst i Sverige – världen!

Här kan du hitta Staffanstorps Bookis.

Här kan du hitta Bookis för hela landet.

Blir du nyfiken och vill också vara en del av Bookis? Kontakta Pernilla Backe så får du mer information

Lämna en kommentar

När du väljer att kommentera så godkänner du våra riktlinjer för kommentarer och du ger ditt samtycke (enligt dataskyddsförordningen) till att kommunen behandlar dina personuppgifter.





 characters available