Ipad passar alla åldrar. Foto: Courosa by flickr.com

Pedagogiska exempel och kollegial inspiration

Pedagog Staffanstorp finns för att sprida pedagogiska exempel och kollegial inspiration. Vi vill visa upp våra pedagoger och synliggöra arbetet i Staffanstorps skolor och förskolor.

Läs mer »

Norden for alle – ett nordiskt samarbete

Alla femte- och sjätteklassare på Mellanvångskolan i Staffanstorp har under en tidig vårvecka tillsammans med klasser från hela Norden inklusive Färöarna och Grönland arbetat tillsammans i projektet Norden for alle. I projektet arbetar de […]

Läs mer »

Flerstämmig undervisning i förskolan

Nu har vi kommit halvvägs i vårt 3-åriga kommungemensamma Fundifarbete: undervisning i förskolan. Vi har sett hur arbetet sprider sig så att minsta lilla barn får uppleva lekfull och lärande undervisning! Ett viktigt, spännande […]

Läs mer »

Projektet Kulturtolk i Staffanstorps kommun

2018 ansökte och fick Staffanstorps kommun medel från Länsstyrelsen i Skåne län för att driva projektet ”kulturtolk och brobyggare”. Projektets syfte är att stödja integration och vara en bro och en tolk (tolkare) in […]

Läs mer »

Lyriska fyror fick prova på skidåkning

Sportlovet närmar sig och fjärdeklassarna på skolorna i Staffanstorps kommun är väl rustade för att slänga sig ut i pisterna efter att värmt upp på Vallåsen den 24 och 25 januari. Med plogsvängar och en del parallellsvängar tog sig 360 tioåringar ned för Hallandsåsens nordsluttning med glatt humör.

Läs mer »

Mer undervisning i förskolan ger bättre start i livet

De första åren i förskolan är en så otroligt expansiv tid i barns utveckling. Det finns så mycket mer vi kan göra av den här tiden som sedan gynnar barnet under hela skolgången , säger förskolechef Anette Lind.

Läs mer »

Studiebesök på Råå förskola

Utmanande, inspirerande och imponerande! Studiebesöket på Råå förskola gav besökarna många tankar och idéer kring förhållningssätt, organisation och digitala verktyg. Bland annat att de inte använder ”pedagogiska appar” eller spel, utan istället bara appar för utforskande, skapande och kreativitet.

Läs mer »

Tabata – För bättre kroppskontroll och inlärning

Sandra Sjöström och Anna Mårtensson på Kyrkheddinge förskola berättar om hur de använder tabata för bättre kroppskontroll och inlärning, t ex genom att hoppa groda till samlingen, åla som en orm och springa två varv runt huset.

Läs mer »

Läslyftet på barnens vis

Under senaste året har Staffanstorps kommunala förskolor deltagit i Skolverkets projekt Läslyftet. Cissi Aall Flood och Jenny Nilsson, förskollärare på Mellanvångens förskola, berättar om arbetet med sagor, lerfigurer och en sångfågel på förskolans olika avdelningar.

Läs mer »

Wow! ”Livet i skolan” blev Årets webbstjärna!

Bäst av alla tusentals bidrag i Webbstjärnan 2018! Vi gratulerar Hagalidskolan till vinsten för årets webbstjärna. De tog även hem första pris i kategorin ”Högstadiet”.

Läs mer »

Checklistor – ett verktyg som synliggör elevers lärande

Susanne Elg Appelros, förstelärare på Uppåkraskolan, har tagit fasta på att arbeta med checklistor. Listor med krav som ska vara uppfyllda av eleven före inlämning. Den kan antingen kontrolleras av eleven själv eller användas för kamratbedömning.

Läs mer »