Förskolan sätter läslusten i fokus
Publicerad:
Med ”Projekt Läslust” i förskolan ska förutsättningarna för hur barnen senare klarar av skolan stärkas.
Det var efter en presentation av kommunens utvecklingsledare, Johan Lindblad, om elevers sviktande läs- och skrivförmåga, som ”Projekt Läslust” kom till.
– När vi fick se att det var en negativ trend kopplad till elevers läs- och skrivförmåga började vi fundera på vad vi kunde göra för förebyggande insatser redan i förskolan, berättar Eva Wesonius, rektor i förskoleområde Norr/Centrum.
”Projekt Läslust” beskrivs som en tidig insats i barnets första skola, som en del i kommunens 1–19 års perspektiv, för att skapa bättre förutsättningar för god framtida måluppfyllelse.
Projektet är pågående och genomförs nu på Mellanvångens förskola, Uppåkra förskola och Stationsbyns förskola.
– Vi kom fram till att vi ville starta det här projektet som är kopplat till högläsning. Det finns mycket forskning kring högläsning och vad det betyder för barn, säger Eva.
Högläsning bidrar bland annat till att barnens utveckling av talspråket och ordförrådet stärks.
– Det vi har gjort hittills i projektet är bland annat att vi haft kompetensutveckling för personalen om högläsning. Vi har också pratat mycket med vårdnadshavare om det här projektet och vikten av högläsning. Samarbetet mellan förskolan och hemmet är mycket viktigt, säger Eva.
Man har också introducerat en digital boktjänst, som används i förskolans undervisning, och som vårdnadshavare kan använda för att kunna läsa samma böcker i hemmet. Förskolorna samarbetar också mycket med biblioteken. De har bidragit med bland annat bokpåsar som finns i förskolan som man kan låna hem.
– Biblioteken är, liksom vårdnadshavarna, en väldigt viktig samarbetspartner i det här. Tillsammans skapar vi läslust, säger Eva.