Hoppa till huvudinnehåll

Så jobbar skolorna för att nå toppresultat

Publicerad:

Ännu ett år når Staffanstorps kommun en betydligt högre gymnasiebehörighet än förväntat. Enligt statistik från Skolverket är 95,5 procent av eleverna behöriga. Hur jobbar skolorna för att nå toppresultat? I tre artiklar svarar skolorna på hur de arbetar för att nå de goda resultaten.

Hjärupslundsskolan:
”Navet” står för en jätteinsats

– Vi brukar ha höga meritvärdessiffror men siffrorna förra året blev ännu bättre än vi trott och det är till stor del ”Navets” förtjänst. Där gjordes en jätteinsats, säger rektor Jonas Palmqvist Svensson och biträdande rektor Anna Sjövall.
”Navet” består av ett arbetslag med specialpedagoger, speciallärare och elevassistenter som i eget klassrum arbetar strukturerat med samordnade stödinsatser för elever i alla de ämnen där det behövs.
– De elever som behöver stöd i något ämne, det kan vara i till exempel matematik eller språk, får antingen detta i ”Navet” dit de kommer enligt ett i förväg uppgjort schema under ordinarie lektioner eller direkt i klassrummet.
– ”Navet” är viktigt, här finns lugn och ro. Eleven kan själv be om extra stöd eller bli rekommenderade detta av pedagogerna. Vi bestämmer vilka som får vara där och man måste ha bokat i förväg.
Att insatsen i ”Navet” är betydelsefull framgår inte minst genom att totalt ett 30-tal elever fått stöd här det senaste året, alltså nära tio procent av skolans 340 elever.
Jonas och Anna konstaterar att skolan över lag har väldigt studiemotiverade elever.

– Våra elever kommer ofta från hem där det betraktas som viktigt att klara sig bra i skolan och de har definitivt stöd hemifrån. En annan fördel är att eleverna här känner varandra sedan tidigare i högre grad än i större orter.
Andra faktorer som påverkar de goda resultaten positivt är elevernas bakgrund och personalstyrkans kompetens och kontinuitet.
– Vi utgår från samtal med eleverna i vårt utvecklingsarbete. Vi intervjuar eleverna, gör enkäter och följer upp med elevsamtal då vi brukar träffa fyra elever per klass och prata om olika frågor som kan vara aktuella för stunden. Det kan röra sig om trygghet, hur lektionerna ser ut, stämningen i klassen och vad de tycker behöver förbättras på skolan.
– Vi har duktiga lärare och kontinuitet i personalstyrkan. Man trivs här. Här finns lärare som varit med ända sedan skolan byggdes 2006 varvat med många nyanställda duktiga lärare, säger de båda rektorerna.

Kategorier

  • Staffanstorps Aktuellt
  • Utbildning och barnomsorg

Etiketter

  • Gymnasiebehörighet
  • skolresultat
  • utbildning