Hoppa till huvudinnehåll

Så jobbar skolorna för att nå toppresultat

Publicerad:

Ännu ett år når Staffanstorps kommun en betydligt högre gymnasiebehörighet än förväntat. Enligt statistik från Skolverket är 95,5 procent av eleverna behöriga. Hur jobbar skolorna för att nå toppresultat? I tre artiklar svarar skolorna hur de arbetar för att nå de goda resultaten.

Baldersskolan:
Vi har gjort fantastiska resultat

– Den här skolan har gjort fantastiska resultat, både avseende måluppfyllelse och gymnasiebehörighet, under de fem år jag varit här som rektor. Vi är alla väldigt stolta över den resa vi har gjort och den resa vi fortfarande gör.
Det har länge funnits en bild av att det är oroligt på Baldersskolan och att fokus inte ligger på undervisning. Men den bilden stämmer inte menar rektor Sanna Pröjtz.
– En av framgångsfaktorerna tror jag är att vi gör detta tillsammans. Varje person i denna byggnad räknas och är viktig för att utveckla verksamheten framåt.
– Initialt har det handlat om att bygga psykologisk trygghet hos såväl elever som hos personal. Att skapa ömsesidig respekt mellan alla. En annan framgångsfaktor handlar om de strukturer vi har i vårt elevhälsoarbete för att fånga upp de elever som har det särskilt tufft med mående, frånvaro eller andra svårigheter där de riskerar att inte nå målen eller gymnasiebehörigheten. Det bygger på ett nära samarbete mellan mentorer, undervisande lärare, elevhälsopersonal, våra socialpedagoger och vårdnadshavare. Här är vi modiga, vi vågar se utanför boxen och hitta lösningar!
Den övergripande målsättningen för skolan är att alla elever ska nå så långt som möjligt. Alla elever ska ha samma möjlighet även om alla barn inte har samma förutsättningar. Elever med höga ambitioner ska få utmaningar och elever i behov av stöd ska få det.
– Men, understryker Sanna, viktigt är att veta att arbetet som skapat de framgångar vi har uppnått i vår kommun inleds redan i förskolan. Förskolan lägger grunden och där är det grundskolans uppgift att ta vid efter förskolans arbete och att systematiskt arbeta vidare fram tills eleverna slutar årskurs 9.
– En annan viktig faktor är att det är högt i tak inom förvaltningen. Som rektor vågar man signalera uppåt vilket skapar förutsättningar för huvudmannen att fatta rätt beslut om rätt insatser utifrån prioriteringar i budget.
– En skola är ingen isolerad ö, vi är alla en del av ett större sammanhang, konstaterar Sanna Pröjtz.

Kategorier

  • Kommun
  • Staffanstorps Aktuellt
  • Utbildning och barnomsorg

Etiketter

  • Baldersskolan
  • Gymnasiebehörighet
  • skolresultat