Hoppa till huvudinnehåll

Stor förbättring av servicen i Staffanstorps kommun

Publicerad:

Varje år mäts kvaliteten i kommunens tillgänglighet och service i en extern undersökning. Mätningarna används i kommunens ständiga arbete att utveckla och förbättra den kommunala servicen. Årets resultat är en betydande framgång – särskilt resultaten från e-posthanteringen.

Årets serviceundersökning ett tydligt kvitto på att Staffanstorps kommuns långsiktiga och omfattande satsning på ökad tillgänglighet och service fungerar och har givit resultat, säger Per Almström, kommundirektör i Staffanstorps kommun.

Nya arbetssätt och rutiner har testats

Under hösten har kommunen prövat nya tekniska lösningar, arbetssätt och rutiner för att öka servicen genom att minska väntetider och svarstider i telefon och via e-post. Kommunens medborgarkontor har noterat en kraftig minskning av antalet obesvarade samtal i kommunens verksamheter.

Medborgarkontoret är vårt ansikte utåt, och ofta de första representanterna för kommunen som en kommuninvånare, företagare eller besökare träffar på när de vill ha kontakt med oss. Jag vill tacka dem för deras engagemang, servicekänsla och uthållighet vid utprovningen av de nya arbetssätten. Medborgarkontoret gör en viktig insats för alla oss som arbetar i kommunen, säger Per Almström.

Kraftig förbättring för e-post

I den årliga kvalitetsmätningen av service och tillgänglighet noterades betydande framsteg för Staffanstorps kommun. Mätningen genomfördes i 74 kommuner över hela landet av Profitel, ett oberoende kunskaps- och undersökningsföretag inom området kommunikation och kundservice.

Förbättringar noteras inom alla mätpunkter utom två av totalt 13. Sju mätpunkter har förbättrats kraftigt. Resultaten för e-posten är exceptionellt bra: medelsvarstiden har halverats jämfört med år 2020. I snitt besvaras inkommen e-post inom endast två timmar. I jämförelse med snittet för övriga kommuner ligger Staffanstorps kommun betydligt högre gällande svarstider och svar på frågor via e-post och högre än de flesta i om att ge tydlig information via telefon.

Vi nöjer oss inte med detta goda resultat. Vi går nu vidare för att lyfta telefonin till samma höga nivå som e-posthanteringen, säger Per Almström.

Fakta:

Staffanstorps kommuns resultat i jämförelse med snittet för övriga kommuner 2021

Förbättringar jämfört med undersökningen 2020:

E-post – Svarstid i dygn: Betydligt högre

E-post – Svarstider/Svar på fråga: Betydligt högre

E-post – Avsändare (kontaktuppgifter): Betydligt högre

E-post – Svarskvalitet: Betydligt högre

E-post – Medelsvarstid i timmar: Högre

Telefoni – Information: Högre

Telefoni – Intresse och engagemang: Högre

Telefoni – Svarstid huvudnummer: Högre

Kategorier

  • Kommun

Etiketter

  • Kvalitet
  • Staffanstorps kommun
  • tillgänglighet och service