Baldersskolan skapade eget framgångsrikt värdegrundspaket
Publicerad:
Alla skolor måste genomföra lektioner i värdegrundsarbete. Dessa lektioner kan köpas in som färdiga paket, men skolan kan även skapa sitt eget värdegrundsarbete. Det har Baldersskolan i Staffanstorp gjort.
Mobbning, kränkningar på sociala medier och allas lika värde är några viktiga teman i de värdegrundslektioner f-9-skolan Baldersskolan i Staffanstorp just nu genomför i samtliga klasser.
Vi hade ett inköpt paket men tyckte inte det fungerade så bra, så vi beslöt att göra vårt eget, berättar socialpedagog Johanna Andersson som är den som utformat Baldersskolans värdegrundspaket.
Intensivsatsning
Under våren 2022 får varje klass tio värdegrundslektioner vardera, en om dagen under två veckor, indelade i tio olika områden: Vad är värdegrund, skojbråk, maktlekar, allas lika värde, säg nej till rasism, case, sociala medier, verkliga historier, min resväska, samt utvärdering.
Vi har inlett den här terminen med en intensivsatsning. Vi startade med samtliga åttor, därefter alla sjuor och nu står sexorna på tur.
Värdegrundslektionerna genomförs av skolans egna värdegrundseldsjälar som förutom socialpedagog Johanna Andersson består av kollegan Therese Bredin samt elevkoordinator Linus Nilsson som läser till socialpedagog.
Våra värdegrundslektioner bygger helt på att öka förståelsen för varandra, stärka klasserna och skapa goda relationer. Vi går in på många känsliga områden och vi tar gärna exempel ur verkligheten.
Hela projektet har tagits emot väldigt positivt av skolans elever.
Avslutningen utgörs av en utvärdering där eleverna får berätta vad de tyckt och tänkt om värdegrundslektionerna. 90-95 procent är positiva och vill ha dessa lektioner igen och tycker att det hjälper och ser förändringar
”Min resväska”
– En lektion kallas ”Min resväska”. Vi går in med tre ryggsäckar i klassrummet och eleverna undrar direkt vad vi har i dem. Det är vårt eget bagage, säger vi, här finns allt vi själva gått igenom som små och så drar vi fram saker de aldrig kunnat föreställa sig. Att använda sig själv som exempel gör att eleverna får förtroende för oss.
Innan vi börjar lektionen ställer vi frågan: Hur många tror sig veta allt om sina klasskamrater. Det blir många händer i luften. När vi genomfört lektionen och frågar igen är det inga händer alls i luften. Men när vi sedan frågar om någon har eget bagage med sig räcker alla upp händerna igen. Den lektionen tar.
Sociala medier
Hur man bör agera på sociala medier är en annan högprofilerad värdegrundsfråga.
Många vuxna har ingen aning om vilken värld barnen befinner sig i eller vad deras barn upplever. Mobbning har i stora stycken flyttas till sociala medier.
I en övning får alla elever får se fyra bilder på okända ansikten och skriva vad de vill om det ansiktet, ungefär som om de var ute på sociala medier.
Sedan samlar vi in kommentarerna och så frågar vi: Kan ni säga detta face to face till de här personerna och så tar vi in personerna på bild personligen en efter en i klassrummet. Detta genererar en ren realitychock och har också gjort många ledsna i efterhand över vad de skrivit.
Lektionerna leder till fördjupade diskussioner, att tankar och åsikter ventileras.
Vi kommer med automatik in på medmänsklighet och respekt för andra människor och hela tiden landar vi i hur väl vi känner varandra, vad vi gör mot andra och hur det tas emot som vi säger eller gör.
Alla får säga sin sak. Alla i klasserna måste vara delaktiga i dessa lektioner och vi jobbar för att alla är lika viktiga.
Ökad sammanhållning
Johanna, Therese och Linus berättar att de upplever att lektionerna redan börjat leda till ökad sammanhållning i klasserna. Arbetet får ungdomarna att känna sig mer som en grupp och de blir tryggare i den klass de ska tillbringa hela dagarna.
Detta arbete är extra viktigt i nya klasser när våra elever går upp från sexan. Då splittras de gamla klasserna. Vi får även många nya elever hit till sjuan från andra skolor i kommunen.
Vi märker att vi skapat förtroende hos ungdomarna. De relationer vi bygger upp i klasserna har visat sig bli väldigt värdefulla. Det har börjat komma fram saker som hänt här som ingen vågat ta upp med oss tidigare, vi har fått information om elever som varit utsatta och vi har sett flera tillfällen där elever vänt sitt beteende helt, med de nya verktyg vi gett dem.
De flesta ungdomar vet redan gränserna och har en bra värdegrund med sig hemifrån, men ibland måste vi väcka liv i kunskaperna.
Så tycker eleverna om värdegrundslektionerna
”Nu tror jag att vi i klassen har lite större förståelse för bland annat att ord sårar, man vet inte vad de andra har gått igenom osv. Jag tror att vi kommer tänka igenom lite mer vad vi säger och hur vi beter oss mot andra.”
Elev åk 7
”Vissa kommer tänka lite mer på vad de gör och hur de behandlar alla, Man börja tänka på sig själv och vill ändras.”´
Elev åk 7
I början kanske man inte riktigt tänkte på alla dessa grejerna och hur allvarliga dem kan vara. Därför tror jag att iallafall i princip alla i klassen har börjat tänka om, inklusive mig.”
Elev åk 7
”Det är viktigt att ha såna här lektioner så man lär sig om livet.”
Elev åk 8
”Det är väldigt bra att ni kommer in i klassrummet och pratar om de här sakerna för att innan ni kom in och pratade så hade jag en annan syn på dem här ämnena.”
Elev åk 8
”Man har verkligen insett att folk är olika fast fortfarande riktigt lika.”
Elev åk 8
“Detta var de bästa lektionerna jag någonsin haft!”
Elev åk 8
”Jag tror alla i klassen kommer att tänka mer på vad de säger och gör och därför kommer det nog bli bättre stämning i klassen. ”
Elev åk 7
”Jag tror detta kommer sätta sig i folks huvud och man kommer att vara snällare.”
Elev åk 7
”Vi blir mognare och folk lär sig bete sig.”
Elev åk 8
Text och bild: Ivar Sjögren, Staffanstorps Aktuellt # 2 2022.