Så jobbar skolorna för att nå toppresultat
Publicerad:
Ännu ett år når Staffanstorps kommun en betydligt högre gymnasiebehörighet än förväntat. Enligt statistik från Skolverket är 95,5 procent av eleverna behöriga. Hur jobbar skolorna för att nå toppresultat? I tre artiklar svarar skolorna hur de arbetar för att nå de goda resultaten.
Hagalidskolan:
Våra elever deltar i utvecklingsarbetet
– Det vi gjort är att vi tydligt använt våra elever för att ta reda på hur de uppfattar undervisningen. Det är trots allt eleverna det gäller, det är de som ska bedöma hur god undervisningen är.
– Att utveckla undervisningen genom att ta hjälp av eleverna tror vi är en starkt bidragande orsak till att våra elever lyckas så bra i skolarbetet, säger Johan Malmberg, rektor och Malin Präntare, biträdande rektor.
Det hela började för fyra år sedan, då Malin fick uppdraget ta reda på vad som händer i våra klassrum.
– Jag var ute och tittade på undervisningen, pratade med eleverna och därefter gick vi ut med en stor enkät som hette ”En skola i världsklass” där alla elever deltog och fick ge öppna svar.
– Just nu jobbar vi litet annorlunda genom att göra lektionsobservationer hos de lärare som undervisar i åk 9 och parallellt gjort elevintervjuer med tre slumpvis utvalda elever från varje klass.
– Vi träffar dem för ett 20-30 minuter långt samtal, ställer öppna frågor och ber dem sätta ord på frågan ”Hur är undervisning när den är som allra bäst” och ”Hur är den när den inte är det” och var ser de detta i den undervisning de får här på skolan.
– Dessa samtal är oerhört intressanta och lärorika. Eleverna är fantastiskt duktiga på att sätta ord på detta. Om ”Kalle är bra lärare,” vad är det han gör? De pinpointar exakt!
– Detta stärker oss ytterligare i tanken att vi måste ha eleverna med i tankearbetet och utvecklingsarbetet.
Detta kompletteras med de nationella enkäter som alla skolor gör med kvantitativa siffor på hur eleverna upplever undervisning, trygghet med mera.
– Men, konstaterar Johan och Malin, våra egna enkäter ger ett högre kvalitativt värde.
– Vi är övertygade om att detta är en förklaring till vår framgång, plus att vi kan ge vår duktiga lärarkår förutsättningar att fokusera på sin undervisning.
– Utbildning i Staffanstorp är en prioriterad fråga, säger Johan. Man värnar kärnverksamheterna och skolan är en av dessa. Detta märks inte minst när vi går in i en lågkonjunktur och det sker tuffa nedskärningar i många kommuner, men inte hos oss där skolan är tydligt prioriterad från politiskt håll.