Så skrev vi förr: Bomässan, vilken kampanj för Staffanstorp!
Publicerad:
Vi fortsätter vår jubileumsserie där vi presenterar några texter från äldre kommuntidningar i Staffanstorps kommun. 1997 genomfördes Bomässan, Bo97, som satte vår kommun på kartan. När mässan var över hade tre spaltkilometer skrivits om Staffanstorp, vilket motsvarande 100 helsidesannonser i en dagstidning, då motsvarande en kampanjkostnad på drygt sju miljoner kronor. Nedan kan du läsa en text om Bo97 (Staffanstorps Aktuellt nummer 3 1997) i sin helhet.
För Bomässans arrangör Svensk Bostadsmässa blev mässan också framgångsrik. Slutsiffran 93 538 betalande besökare gjorde att Bomässan gick ihop med råge.
Brytpunkten låg vid 80 000 betalande besökare. Uppskattningsvis besökte 123 000 personer mässan. Vid specialvisningen för Staffanstorpsborna kvällen innan mässan öppnades kom cirka 10 000 personer som formligen vällde in, inte bara genom huvudingången utan också vid sidan av mäss-området där man ännu ej hade gjort några avspärrningar. Staffanstorpsborna blev goda ambassadörer för mässan.
Storartad insats
Kommunens personal gjorde en storartad insats som guider och mässarbetare och kommunledningen vill rikta sitt uppriktiga tack för insatsen som låg långt utöver det vanliga. Inte minst Räddningstjänsten som var snabbt på plats när vädrets makter spelade mässinvigningen ett spratt med blixt och dunder och ett skyfall som gick bland annat mässkansliet att svämma över. Men regnet förbyttes snart till sol och sommaren blev den hetaste i mannaminne. Detta till trots, besökarna kom i busslaster från när och fjärran och även kommunalrådet Sture Nilsson och kommundirektören Miomir Serbinsson ryckte in och guidade besökarna.
Näst bästa
– Detta var den näst bästa mässa som Svensk Bomässa hade anordnat efter mässan i Upplands Väsby som var 20 gånger större. När det gällde publicitet fick Bomässan i Staffanstorp i stort sett lika mycket publicitet som mässan i Upplands Väsby, säger Tommy Hedlund marknadsdirektör på Svensk Bomässa.
Alla som deltog på mässan var också nöjda.
– Vi satsade drygt 5 miljoner vilket vi också rodde hem. Kommunens satsning var 1,5 miljoner kronor.
Några hus blev sålda redan innan mässan startade och i början av september återstod åtta hus.
Bland annat köpte kommunens egen avgående arkitekt Eva Sjölin ett. Den som är intresserad av husen som är kvar bör kontakta respektive byggbolag.