Starka skolresultat för tredje året i rad
Publicerad:
Årets avgångselever i årskurs nio har presterat över förväntningarna. Årets meritvärde blev 250,7 poäng och gymnasiebehörigheten blev hela 96,50 procent, vilket kan jämföras med 2020 då meritvärdet var 244,4 och gymnasiebehörigheten var 94,82 procent.
Det är glädjande att vi för tredje året i rad förbättrar gymnasiebehörigheten eftersom det ökar förutsättningarna för framtida karriärval. Det finns ett tydligt samband mellan utbildningsnivå och hälsa, säger utbildningschef Krister Åkesson.
Läsåret har präglats av pandemin, men när högstadierna gick över till distansundervisning så prioriterades närundervisning för alla elever som hade utmaningar i sina ämnen. Detta blev en framgångsfaktor för gymnasiebehörigheten, säger Ann Edvik, biträdande utbildningschef.
Det är underbart att vi når dessa fantastiska resultat. Elever, lärare och skolledare har gjort en enorm arbetsinsats och här ser vi det välförtjänta resultatet. Det är särskilt glädjande att gymnasiebehörigheten ökar, det är verkligen viktigt för våra ungdomars framtid, att de har möjlighet att komma in på ett gymnasieprogram, säger utbildningsnämndens ordförande Åsa Ekstrand.
Ett särskilt år
Samtliga rektorer lyfter fram ett fantastiskt arbete av lärare och elever. Vidare beskriver rektorerna på högstadieskolorna om fler tänkbara förklaringar till resultatet.
Eleverna har trots omständigheterna inte gett upp utan fortsatt att kämpa. Personalen har med hjälp av sitt stora engagemang hjälpt elever att nå målen, säger Sanna Pröjtz, rektor på Baldersskolan.
Våra lärare har gjort ett fantastiskt arbete under pandemin och varit extra noga med uppföljningar vad gäller måluppfyllelsen. Lärarnas förutsättningar under pandemin har gjort att vi tvingats prioritera på andra sätt. Exempelvis så blev det än viktigare att prioritera tydlighet i undervisningen när delar av den sker på distans. Detta ser vi nu i resultaten, säger Johan Malmberg, rektor på Hagalidskolan.
Årets nior har genom sin skolgång haft goda resultat och levt upp till höga förväntningar. En del elever har uppskattat distansundervisningen. Även om någon elev eller lärare haft lindriga symptom så har undervisningen ändå kunnat genomföras, vilken i vanliga fall hade blivit genomförd av en vikarie. Detta skapar kontinuitet i undervisningen torts pandemin och har gett goda resultat, säger Jonas Palmqvist Svensson, rektor på Hjärupslundsskolan.
Utbildning är en långprocess. Vi ska komma ihåg att grunden för en god kunskapsutveckling sker tidigt. Goda skolresultat har sin grund i en professionell undervisning från förskola till årskurs nio.