Hoppa till huvudinnehåll

Vanliga frågor och svar

Här kan du hitta svar på frågor som många undrar över. Om du inte får svar på just din fråga så kan du ringa oss. Du hittar vårt telefonnummer längst ner på sidan.

  • Vad är socialtjänsten?

    Alla barn har rätt till en trygg och säker uppväxt. Socialtjänsten i Staffanstorps kommun stöttar barn, ungdomar och deras familjer för att de ska ha det bra. Om du inte har det bra kan du behöva stöd och hjälp från oss. Vårt jobb är att prata med familjer där det finns problem och föreslå olika sorters hjälp. Vi som arbetar här kallar oss för socionomer eller behandlare.

  • Jag behöver hjälp akut! Vem kan jag kontakta?

    Du kan ringa oss på mottaget för barn och familj, 046-25 11 18. På kvällar och helger har vi stängt. Då kan du istället ringa sociala jouren, 046-12 12 99.

    Om det är brådskande och både vi och sociala jouren har stängt så kan du ringa 112.

  • Kan jag vara anonym?

    Om du inte säger ditt namn när du ringer till oss så är du anonym. Du som ringer anonymt kan berätta hur du har det och vad som är jobbigt för dig. Du kan också ställa frågor och be om råd.

    Men, allra helst vill vi veta vem du är för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

  • Får mina föräldrar reda på allt jag pratar med socialtjänsten om?

    Om du är under 18 år måste vi berätta för dina föräldrar att vi har kontakt med dig. Vårdnadshavare har rätt att få veta vad vi pratar om. Om du känner dig orolig över detta så behöver vi veta det. Då kan vi prata om hur vi ska göra det tryggt för dig innan vi pratar med dina föräldrar.

    I vissa fall kanske det är farligt för dig att vi pratar med dina föräldrar, till exempel om du har blivit slagen eller utsatt för sexuella övergrepp. Då kan vi vänta med att kontakta dem.

    När du är över 18 år bestämmer du själv vilka vi får prata med.

  • Vad är en orosanmälan?

    Om någon är orolig för att ett barn inte har det bra kan man göra en orosanmälan till oss. Personer som arbetar med barn, till exempel lärare, kurator och polis, har extra mycket ansvar att säga till om ett barn inte har det bra.

    När vi tar emot en orosanmälan så bedömer vi först om barnet måste skyddas akut. Det händer ibland, till exempel om vi får information om att barnet befinner sig i en farlig situation. Men det vanligaste är att vi kontaktar familjen för att prata om det som står i orosanmälan. Vi brukar också prata med den som gjorde anmälan.

    För många slutar kontakten med oss efter de här samtalen. Ibland startar vi något som kallas för en utredning så att vi kan träffas och prata mer.

  • Vad är en utredning?

    När vi gör en utredning samlar vi in information om hur ett barn har det för att kunna avgöra om barnet eller familjen behöver stöd. En del tycker att vi ställer många frågor. Det gör vi för att förstå och kunna komma med bra förslag på vad som kan hjälpa. Du får också ställa frågor om du vill.

  • Vilken hjälp kan jag få från socialtjänsten?

    Den vanligaste hjälpen är att familjen får någon att prata med. Vi lyssnar, ger råd och pratar om vad som behöver förändras. Du kan läsa mer på Familjeteamets hemsida.

    Ibland kan föräldrar behöva mer hjälp. De kan till exempel behöva hjälp att hantera sin ilska eller sluta dricka alkohol.

    Du som ung kan också behöva hjälp för att må bättre eller sluta göra saker som är farliga eller olagliga. Då kan du till exempel få samtalsstöd eller delta i en stödgrupp.

  • Tar socialtjänsten barn från sina familjer?

    Ibland uppstår situationer där det inte är till barnets bästa att bo kvar hemma. Då kan socialtjänsten föreslå att barnet bor någon annanstans under en tid. Under den tiden kan föräldrarna få hjälp för att det ska bli bättre hemma.

    I ytterst enstaka fall händer det att föräldrarna och socialtjänsten inte kan komma överens om att barnet ska flytta. Då kan socialtjänsten tillsammans med en domstol bestämma det ändå i vissa fall. Det gör vi endast om vi tror att barnet kan skadas av att bo kvar hemma.

  • Jag blir slagen. Hjälp!

    Om situationen är farlig och du behöver hjälp akut ska du alltid ringa 112.

    Om situationen inte är akut kan du ringa mottaget för barn och familj, 046-25 11 18. Om vi inte har öppet kan du ringa sociala jouren, 046-12 12 99. Om både vi och sociala jouren har stängt ringer du 112.

  • Vad kan jag göra när någon dricker för mycket alkohol eller använder droger?

    Du befinner dig i en jobbig situation när någon i din närhet dricker för mycket alkohol eller använder droger. Det är viktigt att du får stöd. Prata gärna om hur du har det med en vuxen som du litar på. Du kan också ringa oss för att få råd och stöd, 046-25 11 18.

    Det är viktigt att du inte tar ansvar för att lösa situationen. Ofta behöver det göras tillsammans med någon som jobbar med att hjälpa vuxna/ungdomar som dricker för mycket alkohol eller använder droger.

  • Mina föräldrar ska skiljas.

    Det kan vara jobbigt när ens föräldrar ska skiljas. Ofta blir det lugnare efter ett tag.

    Det finns stöd att få, läs mer på sidan Skilsmässa.

  • Om du inte är nöjd med socialtjänsten.

    Vi ska lyssna på dig och på vad du vill. Det står i barnkonventionen. Du har rätt att lämna klagomål om du inte är nöjd. Kontakta den person du har haft kontakt med eller vänd dig till den personens chef.

    Du kan också få hjälp av Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Du kan mejla eller chatta med IVO:s barn- och ungdomslinje.

Kontakt

Mottag för barn och familj

Telefonnummer
046-25 11 18

Telefontid:

  • Måndag till fredag klockan 10-12 och 13-15
    Övrig tid kan meddelande lämnas i röstbrevlådan så ringer vi upp.

Arbetsmarknadsförvaltningen