Lättläst om valet 2026

Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då kan alla med rösträtt rösta.
Vi väljer de partier som ska bestämma i Sverige.
Vi väljer politiker till riksdagen, regionerna och kommunerna.
Alla val är på samma dag.
Nästa val är söndag 13 september 2026.

Du kan förtidsrösta innan valdagen. Förtidsröstningen börjar 26 augusti 2026 och är öppen fram till valdagen 13 september 2026.

Val till riksdagen

Valet till riksdagen är för att välja vilka partier som ska styra Sverige.

Val till regionen

Valet till regionen är för att välja vilka politiker som ska styra i en region.
En region bestämmer om sjukvård och resor i regionen.
Resorna kan till exempel vara med buss eller färdtjänst.

Val till kommunen

Valet till kommunen är för att välja vilka politiker som ska styra i en kommun.
En kommun bestämmer om skolor, daghem och äldrevård.

Kommuner och regioner bestämmer mycket som är viktigt i människors vardag.

Läs mer om hur du röstar och hur valet går till på Valmyndighetens hemsida, Lättläst | Valmyndigheten (Länken öppnas i ny flik).