Att leva sig in i böckernas värld
Publicerad:
På Ryttarebyns och Önsvala förskola lär sig barnen genom att leva sig in i böckernas värld!
Alla barn på Ryttarebyn och Önsvala förskolor arbetar projektinriktat genom en bok. De äldre barnen får leka, uppleva och lära genom att djupdyka i Pettsson och Findus underbara värld. De lär sig matematik, fysik och ekologisk hållbarhet genom praktiska och skapande aktiviteter.
Utvecklat språk och motorik
Språket utvecklas genom att de får leka med ord och begrepp och skapa sagor. Rörelse och motoriken stimuleras och utforskas genom Findus galna äventyr. All undervisning och koppling till förskolans läroplan sker med utgångspunkt i vad som händer i boken och de som barnen fastar för och vill veta mer om.
Fantastiska lek- och lärmiljöer
Barnen arbetar veckovis eller längre med en sida eller uppslag i boken, för att ta reda på fakta eller fantisera vidare och utforska vad som händer. Att arbeta utifrån en bok skapar ett sammanhang, glädje och en stor nyfikenhet från barnen och inte att förglömma fantastiska lär- och lekmiljöer, som barnen har varit medskapare till.
Citat från barnen:
”Jag vill aldrig sluta jobba med Pettson och Findus!”
”Hönorna är roliga att leka med. Vi lärde oss om hönornas kroppar. De har haklapp, kam och sporre. Sporren har de för att hålla balansen. Vi har också balanserat, på hopprep, balansbana och med ägg på sked.”
”Vi gjorde experiment med ägg också. Det är Fysik…nej kemi.”
”Vi har lärt oss om konst och varit i konsthallen. Det gjorde vi för att det finns så många tavlor i boken. Vi har gjort en massa egen konst också som vi ska visa mammorna och papporna sen.”
”Ibland kommer Findus och hälsar på. Då har vi gympa med honom. Det är roligt! Jag blir varm i kroppen.”
”Det är kul att arbeta med kemi, då blandar man saker så blir det nya saker, experiment”
”När vi arbetade med fysik byggde vi stuprör till Pettssons hus sen la vi olika båtar i vattnet för att se om dem flöt, det gjorde inte alla”
”Jag tycker att det var roligt att fixa sakerna från boken. De finns här (på avdelningen) och vi kan leka med dem. Vi experimenterade och pratade om det, så spännande när sakerna ändras. Jag lärde mig ramsan ‘Pettson och Findus på äventyr’. Jag tycker om Pettson och Findus.”
”Vi gjorde också en fin Pettson-konst av skräp. Vi plockade själva skräpet och satte sedan dem på ett stort papper. Den blev en riktig fin bild och vi återvann skräpet. Jag tyckte det var bra att vi återvann, så vi inte slösade och kunde göra något fint av det.”
”Jag gillade att jobba med Pettson och Findus-boken. Jag tycker att det var spännande med Pettsons hus. Han planterar där, plockar skräp och där ligger rostiga saker. Jag har lärt mig att metall inte ska vara ute, för när det regnar på dem blir de rostiga. Ibland rostas de inte eftersom det finns smör runt eller färg (vårt experiment).”