Hoppa till huvudinnehåll

Personuppgiftsincident i samband med att trygghetslarm inte fungerade

Publicerad:

Den 23 mars låg trygghetslarmen i Staffanstorp nere. Orsaken var en cyberattack på leverantören Careium. Det var ett nationellt avbrott i Careiums tjänst som drabbade ca 150 kommuner och Staffanstorp var en av dessa.  Avbrottet berörde brukare som har trygghetslarm hemma för att vid behov larma hemtjänsten.

Careium har utrett händelsen, och de kan konstatera att en begränsad mängd data från de olika kommunerna har hamnat i orätta händer. Över 100 000 personer har trygghetslarm i Sverige, och av dem har ca 550 personer larm i Staffanstorps kommun. Det är låg sannolikhet att person med larm i Staffanstorps kommun har fått sina uppgifter spridda. Sammanfattningsvis handlar det om en mycket begränsad mängd sparade ljudinspelningar av telefonsamtal på nationell nivå som sker i anslutning till att någon av omsorgstagare larmat via trygghetslarmet. Inga ljudinspelningar sparas längre än ungefär ett år. Har du inte larmat eller fått ditt larm installerat under det senaste året, kan du därmed helt bortse från denna information. Det är inga andra uppgifter om dig som riskerar vara påverkade av cyberattacken.

De påverkade ljudinspelningarna innehåller endast de personuppgifter som eventuellt förekommer under det aktuella samtalet, och det är ett litet antal inspelningar det gäller.

Careium bedömer att det inte finns någon praktisk risk för enskilda personers fri- och rättigheter.

Kontakta oss

Vi håller dig löpande uppdaterad med eventuell ny information. Om du har några frågor om incidenten eller om vad du kan göra kan du kontakta omsorgsförvaltningens GDPR-ansvarig på 046-25 14 45.

Kategorier

  • äldre

Etiketter

  • Trygghetslarm