Tidigare utställningar
Här kan du se tidigare utställningar i konsthallen.
Mästarnas tekniker: Fredrika Linse
27 sept – 8 dec 2024
Välkommen till utställningen Mästarnas tekniker med Fredrika Linses olika typer av måleri och teckning i äldre tekniker.
Fredrikas konst är ett smörgåsbord av både gamla och nya tekniker. Hon har studerat de gamla mästarnas sätt att måla med silverpoint, äggtempera, kasein och akvarell på vellum (pergament). Emellanåt blir det dock även en akryl- eller oljemålning.
Fredrika är utbildad dekorationsmålare och har renoverat många gamla trapphus och möbler med ådringsmålning, schabloner och illusionseffekter.
Intresset för konst och konsthantverk har funnits sedan barnsben. Fredrika började med keramik och porträttskulptering. Det blev många små skulpturer med mycket detaljer innan sidenmålningen tog över. Det som var gemensamt var att det fortfarande var mycket detaljer.
Motiven hennes är gärna botaniska – växter, insekter och fåglar och gärna med lite trompe l’oeil (att lura ögat).
Fredrika har studerat i Sverige, Florens och London.
Öppettider i konsthallen under utställningen
Mästarnas tekniker: Fredrika Linse
27 september fredag kl. 18-20 – Vernissage
1 oktober tisdag kl. 14-17 – Guidad visning kl.14
2 oktober onsdag kl.14-17
3 oktober torsdag kl.14-20
4 oktober fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
6 oktober söndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
7 oktober måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
8 oktober tisdag kl.14-17 –Guidad visning kl.14
9 oktober onsdag kl.14-17
10 oktober torsdag kl.14-20
11 oktober fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
14 oktober måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
15 oktober tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
16 oktober onsdag kl.14-17
17 oktober torsdag kl.14-20
18 oktober fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
21 oktober måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
22 oktober tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
23 oktober onsdag kl.14-17
24 oktober torsdag kl.14-20
25 oktober fredag kl.10-00 – Kulturafton
26 oktober lördag kl.10-16 – Uppåkratapeten
28 oktober måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
29 oktober tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
30 oktober onsdag kl. 14-17
31 oktober torsdag kl. 14-20
1 november fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
4 november måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
5 november tisdag kl. 14-17 – Guidad visning kl.14
6 november onsdag kl. 14-17
7 november torsdag kl.14-20
8 november fredag kl. 10-16 – Uppåkratapeten
9 november lördag kl. 10-16 – Uppåkratapeten
11 november måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
12 november tisdag kl. 14-17 – Guidad visning kl.14
13 november onsdag kl.14-17
14 november torsdag kl.14-20
15 november fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
16 november lördag kl.10-16 – Täcklebo broderiakademi
18 november måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
19 november tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
20 november onsdag kl.14-17
21 november torsdag kl.14-20
22 november fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
24 november söndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
25 november måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
26 november tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
27 november onsdag kl. 14-17
28 november torsdag kl.14-20
29 november fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
30 november lördag kl.10-16 – Uppåkratapeten
2 december måndag kl.10-16 – Uppåkratapeten
3 december tisdag kl.14-17 – Guidad visning kl.14
4 december onsdag kl.14-17
5 december torsdag kl.14-20
6 december fredag kl.10-16 – Uppåkratapeten
8 december söndag kl.10-14 – Finissage
Så här berättar Fredrika Linse om de tekniker hon använder:
Äggtempera
Är ett vattenbaserat medium som har använts i ett par tusen år. Äggtempera var det medium som byzantinska och kristna ikonmålare använde.
Äggtempera består av äggula, vatten och pigment. Det bör helst målas på en oböjlig yta med gesso. Färgen späs ut mycket och målas i många tunna lager.
Kasein
Kaseintempera består av mjölkprotein, vatten och pigment. Målningen blir opak.
Det är antagligen det äldsta icke kända vattenbaserade medium, och finns bla i muralmålningar i Egyptiska gravar.
Vellum
Vellum är ett tunt pergament framställt av skinn från kalvar och ibland från får. Traditionellt användes vellum att skriva på i gamla manuskript. Färgerna kan vara från vitt till gulaktigt, prickigt (från hårsäckar) och mönstrade efter kärl.
Att måla på vellum kräver försiktighet, koncentration och tålamod. Färgen fastnar inte så lätt så det krävs torr färg på penseln och många tunna lager. Vellum som är transparent ger målningen lyster.
Vad är Silverpoint?
Silverpoint är att teckna med ett silverstift på preparerat papper med gesso. Gesson består oftast av harlim, krita, marmorkross och pigment. Dock har många konstnärer sina egna hemliga recept. Att tillaga och preparera pappret med gesso tar tid.
Innan blyerts uppfanns tecknade konstnärer med silver, guld, koppar m.fl., allmänt kallat ̈metallpoint ̈. Några av de gamla mästarna som tecknade med metallpoint var da Vinci, Rembrandt, Raphael och Cennini.
Denna teknik hade sin storhet under renässansen. Silver var vanligast då det gav ett sken och som med tiden oxiderade till färgen sepia. Guld oxiderar inte medan koppar med tiden blir lite grönt.
Med silverpoint går det att göra väldigt fina tunna linjer och subtil skuggning. Men det är den minst förlåtande teckningsmetoden då det inte går att sudda. Konstnären måste ha känsla för detaljer, vara lätt på handen och ha kunskap att teckna.
Kristian Holmqvist – Levnadskonst 2.0
5 juni – 22 september 2024
Uppåkratapeten – Täcklebo Broderiakademi
9 april – 23 maj 2024
Just nu pågår ett stort broderiprojekt som går ut på att brodera Uppåkras historia på en ”tapet”, det vill säga en väv som är 50 cm hög och 14 m lång och påminner om den kända franska Bayeuxtapeten från omkring år 1076.
Det hela började med att Britt Lilja, som leder Staffanstorps lokalavdelning av Täcklebo Broderiakademi, fick en idé en natt i juni 2023, att göra ett långt broderi som skildrar Uppåkras långa historia. Det skulle vara i samma stil som Bayeuxtapeten, en medeltida broderad textil från omkring år 1076, som skildrar normandernas erövring av England år 1066. På en yta av 70 m x 48–51 cm beskrivs 73 historiska händelser i Bayeuxtapeten, men Uppåkratapeten skulle inte vara lika lång, snarare runt 10-15 m.
Britt skickade på morgonen ett meddelande till kultursekreterare Viktoria Munck om idén och fick genast uppmuntran. De hade ett litet möte i konsthallen och ringde Karin Nilsson och Sofia Winge i Uppåkrastiftelsen och frågade om det fanns intresse för en Uppåkratapet i Uppåkra Arkeologiska Center. Svaret var positivt. Någon dag senare hade Britt möte med brodöserna i Staffanstorps lokalavdelning av Täcklebo Broderiakademi och även där togs idén emot positivt. Nu var det bara att sätta igång!
Britt bad Viktoria om hjälp med att hitta någon illustratör som kunde teckna de historiska scenerna som skulle broderas. Sofia Winge skulle hjälpa till med att ta fram fakta om de viktigaste bitarna i Uppåkras historia. Det visade sig vara svårt att få tag på en illustratör som kunde ställa upp och göra bilder i ”Bayeux-stil” och låta brodöserna anpassa dem fritt efter broderiet. Det var dessutom oklart hur många timmar uppdraget skulle gälla och det skulle bli svårt att få ihop pengar till arvode. För att projektet inte skulle tappa ytterligare tid, eller riskera att inte ens komma igång, erbjöd sig Viktoria Munck att börja på att skissa några bilder. Sen rullade det på och efter julhelgerna fanns en förlaga med tillräckligt många scener till mittpartiet i tapeten så broderiet kunde komma igång!
Problemet att få tag på en lämplig väv att brodera på, löste sig en vacker dag då en av brodöserna kom på att hon hade en bra väv hemma som skulle kunna fungera. Den visade sig vara utmärkt både i struktur och i storlek. Den var nämligen 1,30 x 7,10m och då blev det bra att dela den på hälften så att Uppåkratapeten skulle få måtten 0,5 x 14,2 m.
Nitton brodöser har under våren samlats i Staffanstorps konsthall och broderat. De började med att rita av de scener de skulle brodera, på silkespapper och sen tråckla den bilden på väven. Därefter började broderiet!
Vad gäller förlagan ska det även till bårder upptill och nedtill, ca 10 cm höga. Här ska arkeologiska fynd synas i den övre bården och deras kontext i den nedre. Bilderna till bårderna ska färdigställas under våren och sommaren 2024.
Att göra en ”Uppåkratapet” är ett sätt att uppmärksamma platsen Uppåkra och dess långa historia, på ett sätt som knyter an till tidigare traditioner och hantverk som fanns under den tid som ofta presenteras i Uppåkra Arkeologiska Centers programverksamhet.
Det är en intressant och lärorik utmaning för Täcklebo Broderiakademi att skapa ett verk som har tydliga ramar för teknik, material och historisk förmedling. Samtidigt finns det många valmöjligheter och det går att sätta en egen prägel på verket.
Detta projekt är ett samarbete mellan Täcklebo Broderiakademi, Staffanstorps konsthall med kommunens kultursekreterare och Uppåkra Arkeologiska Center. Förhoppningsvis kan detta leda till fler samarbeten och goda relationer.
Uppåkra-tapeten är tänkt att vara ett besöksmål för textilintresserade och en extra upplevelse för övriga besökare. Förhoppningsvis kan den även vara ett pedagogiskt hjälpmedel och ett estetiskt tilltalande inslag i Uppåkra Arkeologiska Center.
Under tiden som Uppåkratapeten skapas, arrangerar Staffanstorps konsthall olika visningar och workshops då allmänheten bjuds in att ta del av arbetsprocessen.
Drömmar i glas – Zsuzsanna Lendemar, Tiddy Söderlund, Stefan Agnani
17 februari – 1 april
Rötterna kallar – Johanna Rehn
15 december 2023 – 11 februari 2024
Tim Timmey (Graffiti och streetart)
29 september – 3 december 2023
Tim Timmey (1981) är en graffiti- och streetart-konstnär som anlitats av många kommuner i Sverige för att göra stora väggmålningar på offentliga platser. Med säker hand har han sprejat färgglada bilder, ofta med djur och hans typiska geometriska mönster samt droppar som ser ut att vara från ett förstorat fotografi.
Förutom graffiti kommer utställningen i Staffanstorps konsthall även innehålla Tim Timmeys skulpturer och målningar, ofta föreställande en stiliserad fågel.
Välkommen in i Tim Timmeys värld!
Staffanstorps konsthall 29 september – 3 december 2023
Den 24 oktober kl.9-15 målar Tim Timmey inför publik i Staffanstorps konsthall, en del av Bästa biennalen.
Vi fortsätter med våra större sommarutställningar med Staffanstorpskonstnärer och efter Ljusets målare Theodor Jönsson år 2021 och Komålaren Sigfrid Bengtsson 2022 är det dags för Astrid Gärdsmark (1905-1988). Hon bodde på Annerovägen 4 i större delen av sitt liv och gjorde målningar och skulpturer.
Konstnären Astrid Gärdsmark (måleri, skulptur)
2 juni – 24 sep 2023
Astrid Gärdsmark var en intressant person med ett frodigt konstnärskap. Hon var modern, vältalig och berest.
Hon levde 1905 till 1988 och arvet efter henne är många oljemålningar, både landskapsbilder, blomstermotiv och porträtt, så väl som icke föreställande och mer experimentella målningar. Till den senare gruppen kan även hennes emaljerade bilder räknas. Det finns också många pasteller. Flera av dem är reseskildringar, andra är porträtt och landskap. Hennes skulpturer är i gips, lera eller metall. Hennes ”svetsskulpturer” består av metallbitar som svetsats samman och oftast målats svarta. De kallades ofta lite nedsättande för ”skrotskulpturer” och Astrid Gärdsmark var starkt förknippad med detta uttryck.
Hennes resor för konststudier till England, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike, Jugoslavien, Portugal och USA, imponerade på många. Hon ville utvecklas och variera sig. Hon lät sig inte avskräckas för att något var nytt, materialet ovanligt eller tekniken svår, tvärtom.
Hon har blivit ihågkommen på olika sätt. I Staffanstorp är Astrid Gärdsmark mest känd för sin skulptur ”Staffans stalledräng” som står vid entrén till Pilegården. En avdelning där blev uppkallad efter henne. År 2005, på hennes hundraårsdag, anordnade Företagsgruppen i Staffanstorp en utställning med några av hennes verk och en minnesceremoni, som över tusen personer deltog i. År 2023 är det dags igen att uppmärksamma Astrid Gärdsmark med utställning, biografi och film. Hon är en av Staffanstorps stora konstnärer och hon är en viktig del i Staffanstorps historia och kulturarv.
Enes Levic – Gamla pilar viskar
31 mars – 21 maj 2023
Enes Levic är en Staffanstorpskonstnär som kommer att bjuda på en resa i porträttens värld. Under Coronapandemin gjorde han ett självporträtt om dagen och nu har det blivit många! I utställningen kommer det att bli ännu fler, han kommer nämligen att göra porträtt på plats i konsthallen, som en del av utställningen. Det blir både självporträtt och porträtt av besökarna. Kanske gör han ett porträtt av dig! Enes Levic har även gjort flera bilder av pilar och tolkningar av vad de hört och sett under sina år. Välkomna till Staffanstorps konsthall! Vernissage 31 mars kl.18 med invigningstal av Anders Sjöbeck, ordförande i Kultur och föreningsnämnden. Guidad visning av utställningen varje tisdag kl.14-14:40. Låt dig inspireras av utställningen och var med på Teckningstisdag varje tisdag kl.15-16 och SkaparTorsdag varje torsdag kl.16-20. Under påsklovet har vi Kolla konst! – för alla åldrar, med korta guidade visningar och eget skapande 4 april kl.16-17. Utställningen avslutas med finissage 21 maj kl.10-14. Fri entré på allt i konsthallen!
Josefin Tingvall:
Every Love has its own Landscape (video/projektion)
3 feb – 26 mars 2023
Om projektet : Every Love has its own Landscape
En miljö är ditt här och nu, det nuvarande. Lufttemperatur, kliande tröja, känsla i
rummet, dagens mängd av is på polerna och havsföroreningar. En stund i tiden.
Landskap å andra sidan, handlar alltid om vägen från det förflutna till framtiden, mot
horisonten. Landskap ber oss att se framåt men samtidigt inte glömma vart vi kom
ifrån eller precis gått förbi.
Projektet Every Love has its own landscape började under ett residens vid Iaspis
konstnärsnämnden 2020 och består av virtuella landskap skapade av bidragna foton
av textilier från olika hem runt om Sverige. Namnet kommer från ett citat i boken “A
field guide to getting lost” av Rebecca Solnit och syftar på den emotionella
anknytningen till konsumerade saker som nu är en del av jordmånen på vår planet.
Textil som en av de största globala industrierna som under se senaste 60 åren bytts
ut ifrån växt och animaliska fibrer till plast, orsakar allt från mikroplaster och
svårigheter att återvinna är en intressant relation till den personliga närheten man har
till tyg i sitt hem.
I utställningen visas en film och tillhörande textila verk. Filmen är skapad med
verklighetsbaserad grafik som kopplar textila strukturer från samhällen till landskap
som en metafor för strukturers nedbrytning och vår levnadsstil relation till en
kommande eftervärld. Projektet inspireras av spekulativt berättande och
posthumanism och har genom sociala medier uppmanat personer att skicka bilder på
textilier från sitt hem. Textilierna, förvandlade till virtuella material, blir en förvrängning
och ett spår till olika kulturer och uttryck som personer gör sitt hem med idag. Precis
som jorden genom klimatförändringarna förändras drastiskt syftar detta projekt till att
skapa ett möte med en okänd framtid utifrån något igenkännligt.
Bio:
Josefin Tingvall, 1993, är en konstnär som arbetar i en mängd olika medier, med en
bas inom textila tekniker och hantverk är kärnan i hennes praktik en poetisk och
materiellt utforskande. Genom att möta material undersöker hon landskapets
dynamik, manipulering av dess effekter och gränser. Teman Tingvall arbetar med är
miljö, skörhet och förändring; människors roll i vår egenbyggda värld. Hon är utbildad
i hantverk och design vid Linköpings universitet, konstnärlig master vid Konstfacks
Craft-program och som gäststudent vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm.
Sommaren 2020 deltog hon i Iaspis Konstnärsnämndens residens i Stockholm.
Övrig info:
https://everylovelandscape.info/
https://josefintingvall.com/
DIGITAL KONST av Lasse Rödin
9 december -29 januari 2023
Staffanstorpskonstnären Lasse Rödin har i många år gjort digital konst. Det ser ut som om han gjort väldigt avancerade skulpturer och placerat dem i en miljö med bästa tänkbara ljussättning och därefter fotograferat dem. Men han har alltså gjort bilderna digitalt. Därefter har han skrivit ut bilderna på borstad aluminium. Vill ni veta mer om Lasse så kika gärna in på hans hemsida www.rodinart.se
Kaos i harmoni – Berit och Anna Lucia Wilkmar
7 oktober – 26 november 2022
Välkomna till Staffanstorps konsthalls utställning ”Kaos i harmoni” med verk av Berit Wilkmar och Anna Wilkmar.
Som konstnärsduo kallar dom sig Björkhaga Trädgårdsgalleri och bildades under nuvarande konstellation 2013. Redan innan öppnandet för allmänheten hade Berit Wilkmars verk ”Ytspänning” hunnit figurera i både tidningsreportage och tv. Då konstverket inbjöd barn att leka och klättra, beskrevs utställningen som en flerdimensionell upplevelse och blev snabbt ett populärt utfyktsmål.
I Staffanstorps konsthall visas andra verk, men såklart blir det textil och mycket färg!
Komålaren Sigfrid Bengtsson
10 juni – 25 september 2022
Staffanstorps konsthall uppmärksammar ännu en lokal konstnär med en sommarutställning. I år presenteras en lugn och jordnära person vars hjärta klappade extra för det vackra som fanns precis utanför fönstret: den frodiga grönskan, korna och hästarna, jordbruket och folket han hade omkring sig. Han kallades Komålaren Sigfrid Bengtsson.
Det blev närmare 3000 målningar under hans liv, 1898-1985, trots att han blev konstnär först vid 38 års ålder, efter lång tvekan. Det var då ordföranden i Skånes konstförening bad honom att ställa ut några bilder. Det blev genombrottet för Sigfrid Bengtsson och många hörde av sig och ville köpa en målning av ”den därade komålaren…”
Komålaren SIGFRID BENGTSSON är fortfarande uppskattad i bygden och många Staffanstorpsbor har en målning eller två av honom. Han har dokumenterat en svunnen tid och glädjen att leva i den.
Helene Aurell – Sensitive Organs
Så här beskriver Helene Aurell projektet Sensitive Organs:
Mitt senaste projekt ”Sensitive Organs” innebär en ny fas i mitt konstnärliga arbete. Jag ville fördjupa den abstrakta formen i mina verk och utveckla nya tekniska lösningar i gjutprocessen. Abstrakt skulptur är i mina ögon också föreställande något, en gest, en känsla, en rörelse som beskriver en idé eller företeelse.
Jag funderade på hur vi ser på våra kroppar och deras funktion. Vi har ett perfekt utformat system av skelett, organ, nerver, muskler m.m. som arbetar för att hålla oss upprätta, rörliga och verksamma. Varje liten del är nödvändig för helheten. Med den utgångspunkten kan man tänka sig att vi som människor också är en del av en större helhet. Vi är inte autonoma som små isolerade öar i världsalltet utan i allra högsta grad beroende av vår omgivning för vår existens. Jag tänker på jorden som en levande organism och människor, djur, växter (ner till minsta atom) som delar av denna större helhet. Man talar ibland om växtligheten som jordens lungor. För mig är det en bild för hur världen hänger samman och hur sårbart livet är.
”Sensitive Organs” handlar om att visuellt och taktilt ge form och färg åt dessa inre och yttre processer på ett innerligt och känsligt sätt. I arbetet med skulpturerna kom också tanken på metamorfos. Metamorfos i den meningen att en form, struktur eller livsbetingelse transformeras till en annan. Därför har projektet utvidgats och omfattar serier av skulpturer som har en inbördes relation där varje objekt representerar en sekvens i en helhet. Min fråga under arbetets gång har varit: Hur kan jag visualisera energi, livskraft, rörelse och process i materialet som står mig till buds?
Kiwa Saito
12 februari – 27 mars 2022
Från den 12 februari visar textilkonstnären Kiwa Saito sina verk i konsthallen. Hon har under de senaste tio åren broderat dagbok och det har blivit långa rullar. Hon har broderat på både japanska och svenska.
Kiwa Saito är född i Japan men har bott i Sverige sedan 2006 och att hon kom hit beror på att hon tyckte att Skandinavien var så lockande.
Saito broderar mer än dagböcker. Hon gör också miniatyrer med vardags- och fritidsmotiv i olika landskap, i små askar. Det är mycket noggrant broderade med knutar som är knutna väldigt tätt. Hon leker med skalor och fyller sina verk med humor och glädje.
Jubileumsutställning: Staffanstorps konsthall 1996-2021
10 december 2021 – 6 februari 2022
I år fyller Staffanstorps konsthall 25 år och därför visas jubileumsutställningen Staffanstorps konsthall 1996-2021. Den innehåller flera favoriter från de 25 åren:
Anna-Lisa Menander, Bernt Frankie, Björn Stern, Claes Eklundh, CO Hultén, Enes Levic, Gunnar Ottosson, Ian Newbery, Jacques Zadig, Janerik Johansson, Katarina Hård, Knut Grane, Kristin Dorfhuber, Mariana Manner, Niklas Nihlén, Pärnilla Lundgren, Ronny Hård, Sigfrid Bengtsson, Staffan Nihlén, Stefan Lundgren, Theodor Jönsson, Ulla Viotti och Van Doung Thanh.
Utställningens sista dag, söndagen 6 februari, har vi extraöppet kl.12-16! (i övrigt har vi öppet tisdagar och torsdagar kl.14-17)
Den tatuerade huden, en fotografisk dokumentation. Av Peter Segemark
3 oktober – 28 november
Det finns något magiskt över den tatuerade huden. Ofta är det en bild som kan göra hela kroppen stark. Ibland är det bokstäver som gör någon odödlig. Det kan också vara ett mönster som förvandlar ett sorgligt ärr till ett fantastiskt smycke.
Den tatuerade huden har funnits sedan urminnes tider och ingen vet när, var eller på vem den första tatueringen gjordes. Men på de flesta ställen där det funnits människor har det funnits någon form av tatueringar. Därför kan vi anta att så länge det har funnits människor har det funnits tatueringar och att det kommer att fortsätta så även i framtiden.
Fotograf Peter Segemark har gjort en fotografisk dokumentation av den tatuerade huden hos människor, kända som okända, gamla som unga. Tatueringar kan finnas på vem som helst och det finns olika anledningar till att tatueringarna har kommit till.
Välkommen in till en närgången skildring!
Ljusets målare Theodor Jönsson
12 juni – 26 september
Theodor Jönsson är den första i raden av Staffanstorpskonstnärer som uppmärksammas med en sommarutställning i Staffanstorps konsthall.
Han föddes 1888 och dog 1966. Däremellan gick han från fattig pojke i Bjellerup, till målargesäll i Vallby och elev vid Tekniska skolan i Lund, för att bli konstnär som målade och tecknade. Han bosatte sig i Esarps skola och var en lokalt uppskattad konstnär som helst avbildade omgivningarna, i årets och dygnets olika skepnader. Några av verken blev utvalda till jurybedömda utställningar och konstnären sålde under sin tid omkring 800 verk för ovanligt höga priser. Vid sin död 1966 lämnade han en mindre förmögenhet efter sig och testamenterade redan 1961 sin kvarlåtenskap mot att en stiftelse skulle inrättas och vårda hans samlingar och bohag.
1962 beslöt Staffanstorps kommun att godta testamentet och Theodor Jönssons stiftelse bildades 1967 och öppnade hemmet för besökare 1968. Under åren har stiftelsen vårdat konstnärshemmet och verkat för att bevara minnet av och sprida kunskap om konstnären Theodor Jönsson.
Tack vare det kunde denna utställning förses med inte bara många konstverk utan dessutom förteckningar, beskrivningar, fotografier och annat som ger information om konstnären och hans konstnärskap. Varmt välkomna att ta del av det i denna retrospektiva utställning Ljusets målare Theodor Jönsson i Staffanstorps konsthall!
Västra Skånes konstnärsgille – KON(s)TRASTER 17.10.2020 – 13.12.2020
Denna utställning har fått namnet KON(s)TRASTER just för att den speglar mångfalden av uttryck, tekniker och material som finns i Västra Skånes konstnärsgille. En mängd olika konstupplevelser väntar den som beger sig till Staffanstorps konsthall (se program för öppettider). Utställningen är i tre delar, med tio konstnärer i varje. Det blir vernissage var fjärde vecka med en ny spännande utställning som står i tre veckor. Så missa inte någon av delarna!
Konstnärer:
Del 1: 17 okt – 1 nov
- Stig Espe Olson
- Anita Köster
- Eva Kronvall
- Charlotta Höglund
- Zsuzsanna Lendemar
- Inger Skoog
- Mats Areskoug
- Gunnilla Welwert
- Birthe Kjell Lindh
- Barbro Jonasson
Del 2: 7 nov – 22 nov
- Marie Jönsson
- Jan-Åke Kristofersson
- Ola Andersson
- Emil Östlund
- Tiddy Söderlund
- Katarina Johansson
- Monica Paulsson
- Linda Jarlskog
- Juan Cano
- Ulla Dunmar
Del 3: 28 nov
- Kathrin Bernekorn
- Rebecca Calmeyer
- Jan-Bertil Nordström
- Roy Hallgard
- Olu Hallgard
- Jan Persson
- Magnus Larsson
- Ronnie Holmberg
- Stefan Agnani
Brutus Östling
Attityder, fotografiska möten med djur
22.8.2020 – 4.10.2020
I denna delvis retrospektiva utställning får vi följa med den prisbelönade fotografen Brutus Östling på en storslagen fotografisk resa jorden runt till spännande viltområden, från Skandinavien ut i Europa och inte minst till Afrika. I bilderna skildrar han fascinerande fåglar och andra djur. På vernissagen berättar han om dem och om deras unika livsmiljöer, varav många är hotade i en värld i snabb förändring.
Brutus Östling, född 1958, är känd för sina mycket personliga fågelbilder och brukar omnämnas som en av de främsta fågelfotograferna. Flera av hans elva fotoböcker har blivit bästsäljare i Sverige men också givits ut i bl a USA och Storbritannien. Fyra av böckerna, bland annat de senaste två böckerna ”Bevingat. Magiska möten i fågelmarker” och ”Under Afrikas himlar” har belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Årets Pandabok av WWF.
År 2006 nominerades ”Pingvinliv” till Augustpriset, tre år senare vann Brutus Östling samma pris med boken ”Att överleva dagen”. Han har även utnämnts till Årets naturfotograf (2006) och Nordisk naturfotograf (2008).
Konstnären Astrid Gärdsmark
Konstnären Astrid Gärdsmark
(måleri, skulptur)
2 juni – 24 sep 2023
Astrid Gärdsmark var en intressant person med ett frodigt konstnärskap. Hon var modern, vältalig och berest.Hon levde 1905 till 1988 och arvet efter henne är många oljemålningar, både landskapsbilder, blomstermotiv och porträtt, så väl som icke föreställande och mer experimentella målningar. Till den senare gruppen kan även hennes emaljerade bilder räknas. Det finns också många pasteller. Flera av dem är reseskildringar, andra är porträtt och landskap. Hennes skulpturer är i gips, lera eller metall. Hennes ”svetsskulpturer” består av metallbitar som svetsats samman och oftast målats svarta. De kallades ofta lite nedsättande för ”skrotskulpturer” och Astrid Gärdsmark var starkt förknippad med detta uttryck.
Hennes resor för konststudier till England, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike, Jugoslavien, Portugal och USA, imponerade på många. Hon ville utvecklas och variera sig. Hon lät sig inte avskräckas för att något var nytt, materialet ovanligt eller tekniken svår, tvärtom.
Hon har blivit ihågkommen på olika sätt. I Staffanstorp är Astrid Gärdsmark mest känd för sin skulptur ”Staffans stalledräng” som står vid entrén till Pilegården. En avdelning där blev uppkallad efter henne. År 2005, på hennes hundraårsdag, anordnade Företagsgruppen i Staffanstorp en utställning med några av hennes verk och en minnesceremoni, som över tusen personer deltog i. År 2023 är det dags igen att uppmärksamma Astrid Gärdsmark med utställning, biografi och film. Hon är en av Staffanstorps stora konstnärer och hon är en viktig del i Staffanstorps historia och kulturarv.
Målning, utan titel, utan år.
Astrid Gärdsmart med en av sina målningar 1976.
Enes Levic - Gamla pilar viskar
Enes Levic – Gamla pilar viskar
31 mars – 21 maj 2023
Enes Levic är en Staffanstorpskonstnär som kommer att bjuda på en resa i porträttens värld. Under Coronapandemin gjorde han ett självporträtt om dagen och nu har det blivit många! I utställningen kommer det att bli ännu fler, han kommer nämligen att göra porträtt på plats i konsthallen, som en del av utställningen. Det blir både självporträtt och porträtt av besökarna. Kanske gör han ett porträtt av dig!
Enes Levic har även gjort flera bilder av pilar och tolkningar av vad de hört och sett under sina år. Välkomna till Staffanstorps konsthall!
Vernissage 31 mars kl.18 med invigningstal av Anders Sjöbeck, ordförande i Kultur och föreningsnämnden.
Guidad visning av utställningen varje tisdag kl.14-14:40. Låt dig inspireras av utställningen och var med på Teckningstisdag varje tisdag kl.15-16 och SkaparTorsdag varje torsdag kl.16-20. Under påsklovet har vi Kolla konst! – för alla åldrar, med korta guidade visningar och eget skapande 4 april kl.16-17. Utställningen avslutas med finissage 21 maj kl.10-14. Fri entré på allt i konsthallen!