Förenklad handläggning
Omsorgsnämnden i Staffanstorps kommun har beslutat att tillämpa förenklad handläggning för trygghetslarm och servicetjänster för personer över 75 år enligt 4 kap 2a § socialtjänstlagen. Att tillämpa förenklad handläggning för vissa insatser innebär att beslut inte föregås av en bedömning av ditt behov, utan beviljas utan särskild prövning om angivna kriterier är uppfyllda.
Städning
Städning avser underhållsstädning som att damma, dammsuga, torka golv, städa toalett/badrum.
Under året kan avfrostning, torka av köksluckor, ugns-och spisrengöring, städning av balkong utföras. Dessa moment ska utföras inom städningen, vilket innebär att du får avstå viss del av din underhållsstädning när detta utförs.Vid sammanboende avser städningen tre rum, kök och toalett.
Vid ensamboende avser städningen två rum, kök och toalett.Tvätt
I tvätt insatsen kan det ingå att boka tvättid, sortera tvätt, tvätt av personliga kläder, sänglinne och handdukar, hänga tvätt, ren bäddning.
Strykning av enstaka plagg kan förekomma.
Trygghetslarm
Kriterier för ansökan om förenklat trygghetslarm genom förenklad biståndsbedömning är:
- Du ska vara folkbokförd i Staffanstorps kommun
Sammanboende/make/maka Är du sammanboende/make/maka skall ansökan om trygghetslarm skickas ansökan för varje person, ett trygghetslarm är personligt och får inte användas av annan än den som beviljats trygghetslarm.
Avgränsning
Ansökan enligt förenklad handläggning kan inte göras för personer som bor i en särskild boendeform enligt SoL 4 kap 1 § och LSS 9:8 § och 9:9 §.Trygghetslarm/digitalt lås
Trygghetslarmet är kopplat till kommunens larmpatrull och du kan påkalla hjälp från personal under hela dygnet. Du behöver inte ha hemtjänst för att få ett trygghetslarm.
Digitalt lås/nyckelhantering ingår i installation av trygghetslarmet och innebär att personal från larmgruppen öppnar din dörr med hjälp av sin mobiltelefon. Du fortsätter som tidigare att använda din vanliga nyckel och skalskyddet påverkas inte. Du lämnar även en nyckel till installatören när larmet kopplas in som en extra säkerhet som du sedan får en kvittens på.Vad händer när du har skickat in din ansökan om trygghetslarm?
När du har skickat in din ansökanÖppnas i nytt fönster, antingen via digital e-tjänst eller blankett kommer en handläggare att kontakta dig för att stämma av de inlämnade uppgifterna. Efter att kontakt är tagen kommer handläggaren skicka ett uppdrag till larmgruppen som i sin tur kontaktar dig så att ni tillsammans kommer överens om en tid för installation av trygghetslarmet och det digitala låset.
Inköp av dagligvaror
Inköp avser stöd i att genomföra inlöp av dagligvaror i webbutik en gång i veckan, avser även uppackning vid behov.
Omfattar sin ansökan annan frekvens behöver du kontakta en biståndshandläggare för att göra en ansökan för att pröva det enskilda behovet
Val av utförare till servicetjänster
Avgift
Avgift erläggs enligt gällande taxa för trygghetslarmet eller de aktuella insatserna.
Vad sker när du har skickat in din ansökan av serviceinsatser?
När du har skickat in din ansökanÖppnas i nytt fönster, antingen via digital e-tjänst eller blankett kommer en biståndshandläggare att kontakta dig för att stämma av de inlämnade uppgifterna. Efter att kontakt är tagen kommer biståndshandläggaren skicka ett uppdrag till utföraren som du valt som i sin tur kontaktar dig för att planera insatsen/insatserna och starta upp.
Uppföljning
Ditt stöd kommer att följas upp årligen utav biståndshandläggare för att följa upp kvaliteten av insatsen.
Biståndshandläggare
Omsorgsförvaltningen
Öppettider
Helgfria vardagar
måndag: klockan 9-12
tisdag: klockan 9-12
onsdag: klockan 10-12
torsdag: klockan 09-12
fredag: klockan 09-12