Hoppa till huvudinnehåll

Förenklad handläggning

Omsorgsnämnden i Staffanstorps kommun har beslutat att tillämpa förenklad handläggning för serviceinsatser för personer över 75 år och trygghetslarm enligt 4 kap 2a § socialtjänstlagen. Att tillämpa förenklad handläggning för vissa insatser innebär att beslut inte föregås av en bedömning av ditt behov, utan beviljas utan särskild prövning om angivna kriterier är uppfyllda.

Serviceinsatser för personer över 75 år

I begreppet serviceinsatser ingår städning, tvätt och inköp i webbutik. Insatserna beviljas enligt nedan.

 

  • Städning

    Städning avser underhållsstädning som att damma, dammsuga, torka golv, städa toalett/badrum.
    Under året kan avfrostning, torka av köksluckor, ugns-och spisrengöring, städning av balkong utföras. Dessa moment ska utföras inom städningen, vilket innebär att du får avstå viss del av din underhållsstädning när detta utförs.

    Vid sammanboende avser städningen tre rum, kök och toalett.
    Vid ensamboende avser städningen två rum, kök och toalett.

  • Tvätt

    I tvätt insatsen kan det ingå att boka tvättid, sortera tvätt, tvätt av personliga kläder, sänglinne och handdukar, hänga tvätt, ren bäddning.

    Strykning av enstaka plagg kan förekomma.

  • Inköp av dagligvaror

    Inköp avser stöd i att genomföra inlöp av dagligvaror i webbutik en gång i veckan, avser även uppackning vid behov.

    Omfattar sin ansökan annan frekvens behöver du kontakta en biståndshandläggare för att göra en ansökan för att pröva det enskilda behovet

                     

  • Val av utförare

    När du skickar in en ansökan måste du välja en hemtjänstutförare som du vill ska utföra insatsen/insatserna som avses. Ansökningsblanketten finner du här
    I kundvalsinformationen kan du läsa om de utförare som finns att välja i Staffanstorps kommun.

    Agaten hemtjänst: https://www.agatenhemtjanst.se/Öppnas i nytt fönster

    Forenede care hemtjänst: https://www.forenedecare.se/hemtjanst/Öppnas i nytt fönster

    Olivia hemomsorg: https://www.oliviahemomsorg.se/sv/avdelning/staffanstorpÖppnas i nytt fönster

    Städtanten: https://stadtant.se/kundval-staffanstorp/Öppnas i nytt fönster

  • Avgift

    Avgift erläggs enligt gällande taxa för de aktuella insatserna

  • Vad sker när du har skickat in din ansökan?

    När du har skickat in din ansökningsblankett kommer en biståndshandläggare att kontakta dig för att stämma av de inlämnade uppgifterna. Efter att kontakt är tagen kommer biståndshandläggaren skicka ett uppdrag till utföraren som du valt som i sin tur kontaktar dig för att planera insatsen/insatserna och starta upp.

  • Uppföljning

    Ditt stöd kommer att följas upp årligen utav biståndshandläggare för att följa upp kvaliteten av insatsen.

  • Trygghetslarm

    I dagsläget är det ännu inte möjligt att ansöka om trygghetslarm enligt förenklad handläggning, detta kommer preliminärt vara i gång under hösten 2024.

    För att ansöka om trygghetslarm, se kontaktuppgifter nedan.

Biståndshandläggare

Omsorgsförvaltningen

Telefonnummer
046-25 11 04

Öppettider

Helgfria vardagar
måndag: klockan 9-12
tisdag: klockan 9-12
onsdag: klockan 10-12
torsdag: klockan 09-12
fredag: klockan 09-12

Omsorgsförvaltningen