Hoppa till huvudinnehåll

Äldre och seniorer

Omsorgsnämndens uttalade ambition är att Staffanstorps kommun ska sträva efter att ha Sveriges bästa livskvalitet för seniorer.

Har du svårt att klara din vardag, eller vill du förändra den hjälp du redan har?

Kontakta då kommunens biståndshandläggare. Alla människor kan någon gång behöva stöd och hjälp från socialtjänsten. I socialtjänstlagen finns bestämmelser om dina rättigheter till stöd. De stöd- och hjälpinsatser som du kan få enligt socialtjänstlagen kallas bistånd. Avsikten med det bistånd som kommunen beviljar är att stärka dina möjligheter till ett självständigt liv.

Vem kan få hjälp?

Ansök om äldreomsorg

Så här gör du för att ansöka om äldreomsorg. Här kan du också se vilka alternativ som finns.

  • 1. Ansök

    Du behöver själva ansöka om de flesta insatserna inom äldreomsorgen. Det är omsorgsförvaltningens biståndshandläggare som beslutar om stöd utifrån dina behov.

    Förenklad handläggning

    Är du 75 år och folkbokförd i Staffanstorps kommun kan du ansöka om vissa insatser genom så kallad förenklad handläggning. Förenklad handläggning innebär att det inte görs någon föregående behovsprövning. Detta innebär att du ansöker och får beslut utan att handläggare behöver göra en större utredning.

    Här hittar du mer information Förenklad handläggning – Staffanstorps kommun

    Ansök via telefon

    Du kan kontakta biståndshandläggare via telefon för att göra en ansöka om stöd.

    Kontaktuppgifter

    Se längst ner

    Ansök via blankett

    Du kan även ansöka om äldreomsorg genom att fylla i en blankett och skicka till omsorgsförvaltningen.

    Blanketter hittar du på vår e-servicesidaÖppnas i nytt fönster

  • 2. Träffa biståndshandläggare

    Biståndshandläggare kontaktar dig och ni bokar tid för ett personligt möte. I de flesta fall vill handläggaren träffa dig i din hemmiljö för att i lugn och ro kunna diskutera din ansökan om hjälp. Om du så önskar är anhöriga välkomna att närvara vid mötet.

    Syftet med mötet är att biståndshandläggaren under samtalet med dig ska få en bild av dina behov och din situation, som underlag för ett beslut.

    Exempel på sådant som ni kommer att prata om under mötet:

    • hur ditt boende och din närmiljö ser ut
    • din fysiska och psykiska hälsa
    • hur din vardag ser ut
    • hur du klarar att uträtta olika ärenden, exempelvis bankärenden
    • vad du har för intressen.

    Under mötet ansöker du muntligt eller skriftligt om det stöd och den hjälp du önskar. Du har rätt att ansöka om vad du vill, men det är biståndshandläggaren som beslutar om vilket stöd du blir beviljad.

    För att kunna bedöma om du har rätt till bistånd måste socialtjänsten göra en utredning. Utredningen genomförs av biståndshandläggaren tillsammans med dig och vid behov även andra kompetenser till exempel distriktsköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut.

    De uppgifter som du lämnar till biståndshandläggaren antecknas i en personakt. Socialtjänsten är skyldig att dokumentera all handläggning av ärenden som rör enskilda personer. Denna skyldighet är grunden för att ditt ärende ska behandlas på ett rättssäkert och lagenligt sätt.

    Behöver du hjälp när du ansöker om äldreomsorg, kan du be en annan person att vara ditt ombud. Du kan även få hjälp med tolk.

  • 3. Beslut om äldreomsorg

    Biståndshandläggaren gör en utredning och beslutar om vilket stöd du har rätt till. Beslutet kallas biståndsbeslut. Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan.

    Att få avslag på en ansökan betyder att ansökan inte beviljas eller godkänns. Får du avslag på din ansökan kan du överklaga. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Omsorgsförvaltningen hjälper dig om du vill överklaga.

    Tid från ansökan till beslut

    Enligt lag är vi skyldiga att ge dig en skyndsam handläggning av ditt ärende. Hur lång tid det tar från att du ansöker till att du får ditt beslut beror på en mängd olika faktorer såsom vad du har för behov och hur din situation ser ut.

    Handläggningstiden för ärenden inom socialtjänstlagen (SoL) varierar normalt mellan 2–6 veckor, under förutsättning att korrekt underlag lämnats till handläggare. Ärenden som gäller omfattande hjälp i hemmet eller särskilt boende kan ta längre tid.

    Vid akuta behov så hanteras dessa skyndsamt, såsom när du varit på sjukhus och därefter snabbt behöver hjälp hemma.

  • 4. Välj utförare

    När du har fått ditt biståndsbeslut kan du välja vilken utförare som du vill anlita. Du kan hitta vilka utförare som kommunen har avtal med under de olika rubrikerna nedan.

    Tanken är att du ska kunna välja en utförare som passar dina önskemål. Du kan byta utförare om du inte är nöjd.

    Går det att förändra mitt beslut om jag behöver mer stöd?

    Om du senare önskar få mer hjälp eller få förändrad hjälp så ansöker du på nytt hos biståndshandläggare, som gör en bedömning om stödet du får ska ändras.

    Stöd i hemmet

    Boende

    Information kring olika insatser inom äldreomsorg

    Vilket stöd kan du få? – Staffanstorps kommun

Biståndshandläggare

Omsorgsförvaltningen

Telefonnummer
046-25 11 04

Öppettider

Helgfria vardagar
måndag: klockan 9-12
tisdag: klockan 9-12
onsdag: klockan 10-12
torsdag: klockan 9-12
fredag: klockan 9-12

    Omsorgsförvaltningen

    Information om kakor

    Vi använder cookies för att löpande förbättra webb­platsen och för att möjlig­göra viktiga funktioner. Du kan välja att godkänna eller neka kakor. Mer om cookies