Hoppa till huvudinnehåll

Livsmedelsverksamhet

Restauranger, butiker och andra som hanterar livsmedel har ett särskilt ansvar för människors hälsa. Allt vi äter och dricker ska verksamheten ta hand om så att vi inte blir sjuka av livsmedlet.

Anmälan om registrering

Anmälan om att starta nytt eller ta över ett livsmedelsföretag görs till Miljöenheten. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en avgift för registrering av livsmedelsföretag. Avgiften för registrering motsvarar en timmes handläggning. Startar man en livsmedelsverksamhet utan att först ha anmält denna så kan det bli aktuellt med en sanktionsavgift.

För blankett kontakta miljöenheten.

  • Registrering eller godkännande

    Varje företag eller verksamhet som, med eller utan vinstsyfte, bedriver någon verksamhet som hänger samman med produktion, bearbetning, försäljning eller distribution av livsmedel definieras som ett livsmedelsföretag.

    De flesta livsmedelsverksamheterna i kommunen ska registreras, vilket är ett enkel förfarande. Detta innebär att det kan gå snabbt för dig som företagare att komma igång. Två veckor efter att du lämnat in din anmälan om registrering får du starta din verksamhet, om inte miljöenheten meddelat något annat innan dess.

    Animalieanläggningar (slakterier, styckningsanläggningar, fiskanläggningar, mejerier med flera) ska istället godkännas. Ska du starta eller ta över en animalieanläggning måste du vänta på att anläggningen godkänns.

    Företagets ansvar att se till att verksamheten uppfyller alla krav. Vid det första besöket efter anmälan om registrering kontrolleras hur anläggningen ser ut, hur den är inredd, hur flödet i lokalen är och hur företagets egenkontrollprogram har utformats. Kontrollen kan leda till att livsmedelsföretagaren måste åtgärda eventuella brister som upptäcks. Om bristerna inte åtgärdas kan det leda till begränsningar i verksamheten eller till ett förbud.

  • Information om hur dina personuppgifter hanteras

    I EU:s dataskyddsförordning (GDPR) finns det regler för hur dina personuppgifter ska behandlas. Denna information riktar sig till dig som gör en anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet.

    Hur hanterar vi dina personuppgifter?
    I samband med anmälan samlar vi in uppgifter från dig. Vilka uppgifter som vi samlar in kan variera beroende på vilken typ av verksamhet som anmäls. Det uppgifter som kan vara aktuella är namn, födelsedatum, personnummer, adress, telefonnummer, mejladress, fordons registreringsnummer samt fastighetsbeteckning.

    Varför behandlar vi dina personuppgifter?
    Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är myndighetsutövning. För att vi ska kunna fullgöra nämndens skyldigheter inom livsmedelsområdet som är lagstadgade måste du lämna personuppgifter. Om nämnden inte får ta del av personuppgiften kan de leda till att verksamheten inte kan registreras och inte bedriva verksamhet.

    Vi samlar in personuppgifterna för

    • Registrering av livsmedelsanläggning
    • Godkännande av livsmedelsanläggning
    • Uppfylla nämndens skyldighet att bedriva kontroll

    I förlängningen kan det vara aktuellt att samla in eventuella hälsouppgifter hos personer i verksamheten som kan ha betydelse för nämndens kontroll, till exempel anmälan om smittsam sjukdom.

    Var sparar vi dina personuppgifter?
    Dina personuppgifter sparas digitalt i verksamhetssystem och på papper i en akt som befinner sig i ett låst utrymme.

    Dina personuppgifter kommer att lagras inom EU och inga uppgifter förs aktivt utanför unionen om man inte är skyldig att göra så enligt lag. De tekniska skyddsåtgärderna är konfigurerade för att minimera risken för överföring samt att om uppgifter överförs så har det säkerställts att så lite information som möjligt kommer att överföras.

     Vem får ta del av dina personuppgifter?
    Alla inkomna handlingar är allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut med stöd av offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen är en grundläggande princip för Sveriges statsskick. Den innebär bland annat att verksamheter så långt som möjligt bedrivs i öppna former under insyn av allmänhet och massmedia. Innan ett eventuellt utlämnande görs alltid en sekretessprövning för att avgöra om den allmänna handlingen är offentlig.

    Dina uppgifter delas med Staffanstorps ekonomiavdelning för att vi ska kunna ta betalt enligt gällande taxa. Vidare kan vi komma att dela med oss av uppgifterna om vi är skyldiga att göra så enligt lag, till exempel Polismyndigheten, Livsmedelsverket samt kommuner och myndigheter.

    Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
    Dina uppgifter kommer att sparas enligt de gallringsregler som finns i Stadsbyggnadsnämndens Informationshanteringsplaner, antagna 2019-04-24, dnr §58 samt §59. Enligt informationshanteringsplan kommer uppgifterna att bevaras.

    Vid frågor och klagomål
    Det är Staffanstorps stadsbyggnadsnämnd som är personuppgiftsansvarig för denna behandling. Miljökontoret är de som företräder stadsbyggnadsnämnden och som du kan kontakta vid frågor. Du når Miljökontoret på miljo@staffanstorp.se alternativt via telefon 046-25 11 00.

    Om du vill klaga på behandlingen av dina personuppgifter kan du i första hand vända dig till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@staffanstorp.se. Du kan också vända dig till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) som är vår tillsynsmyndighet.

    Mer generell information om hur Staffanstorps kommun hanterar personuppgifter hittar du på https://staffanstorp.se/om-webbplatsen/personuppgifter/

    Dina rättigheter
    Dataskyddsförordningen, GDPR, ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter.

    Du har rätt att kontakta oss om du vill

    • få tillgång till dina personuppgifter
    • få information om hur personuppgifterna behandlas
    • be att få felaktiga uppgifter rättade
    • be att få uppgifterna raderade
    • invända mot behandlingen av dina personuppgifter
  • Sanktionsavgift

    Den 1 januari 2019 ändrades livsmedelslagen och det infördes bland annat sanktionsavgifter vid utebliven registrering.

    Att driva ett livsmedelsföretag utan att först registrera företaget hos kontrollmyndigheten betraktas som en allvarlig överträdelse.

    Sanktionsavgift kan bli aktuellt om man startar en livsmedelsverksamhet utan att först registrera verksamheten hos tillsynsmyndigheten samt vid utebliven anmälan om ägarbyte. Sanktionsavgiften baseras på verksamhetens årsomsättning.

  • Egenkontroll

    Företagets ansvar att producera, servera och sälja säker mat är mycket tydligt uttalat i livsmedelslagstiftningen. Med en genomtänkt egenkontroll kan du garantera säkra livsmedel i din verksamhet. För många olika typer av verksamheter finns det idag väl utarbetade branschriktlinjer.

  • Kontroll och riskklassning

    En inspektion är nästan alltid oanmäld. Inspektören kontrollerar vissa delar av verksamheten. En inspektion är en kontroll utförd vid ett visst tillfälle och ska ge en bild över hur det ser ut och fungerar just då. Inspektioner sker med olika frekvens, beroende på verksamheternas omfattning och risker.

    De nuvarande reglerna om klassning som började gälla 2024 är anpassade för att styra kontrollen dit den är som mest effektiv. Reglerna tar hänsyn till kända risker kopplade till varor och verksamheter samt syftar till att ge tydligare information och undvika att vilseleda konsumenter. Det betyder att det blir mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister.

    Riskklassningsmodellen fastställer en kontrollfrekvens som anges som ”x antal kontroller per fem år”. Modellen är uppbyggd enligt en grundstruktur där verksamheter riskklassas enligt följande uppgifter:

    • huvudsaklig inriktning handlar om hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel du hanterar.
    • aktiviteter som sker i verksamheten, exempelvis om du kyler ned livsmedel eller tillagar rått kött.
    • produktgrupper som handlar om ifall verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av särskilda regler
    • verksamhetens omfattning avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, det kan till exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.

    Verksamhetens kontrollfrekvens per fem år fastställs genom ett beslut efter att vi har beräknat verksamhetens kontrollbehov och gjort en bedömning om verksamheten uppfyller möjligheterna till reduktion. Skäl till reduktion kan exempelvis vara god efterlevnad av livsmedelslagstiftningen eller tredjepartscertifiering.

    Sista steget innan kontrollfrekvensen beslutas är att bedöma om kontrollfrekvensen är rimlig för verksamhet i fråga. Om kontrollmyndigheten bedömer att utfallet inte resulterar i en rimlig kontrollfrekvens kan myndigheten justera frekvensen. Justeringen sker genom att verksamheten klassas om till en annan riskklass inom samma inriktning.

    Den fastställda kontrollfrekvensen utgör verksamhetens planerade kontrollfrekvens under den kommande femårsperioden, om det inte uppkommer skäl för att ändra den tidigare än så. Skäl till att ändra kontrollfrekvensen tidigare än efter fem år kan till exempel vara att man i verksamheten börjar med nya aktiviteter eller att det tillkommer certifiering som aktualiserar reduktion.

    Efter fem år, från att verksamhetens kontrollfrekvens började att gälla, kommer vi att göra en ny bedömning av verksamhetens kontrollbehov och fastställa verksamhetens kontrollfrekvens för en ny femårsperiod, även om förutsättningarna är desamma.

    I kontrollwiki, Livsmedelverkets webbplats för fördjupning, finns all information om riskklassningsmodellen om man önskar fördjupa sig i hur modellen är uppbyggd, https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/753/riskklassning-av-anlaggningar-och-verksamheter-fran-och-med-2024.

    Avgift
    Miljöenheten debiterar för genomförd kontroll enligt av Kommunfullmäktige i Staffanstorp fastställd taxa. Debitering görs efter kontrolltillfället. Extra kontroller och provtagningar som måste göras på grund av brister i verksamheten, debiteras utöver kontrollavgiften.

Kontakta oss

Miljöenheten

Telefonnummer
Växel: 046-25 11 00

Besöksadress

Rådhuset, Torget 1

Stadsbyggnadsförvaltningen