Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar om ekonomiskt bistånds e-tjänst

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor kring e-tjänsten för ekonomiskt bistånd.

Frågor och svar

  • Vem kan använda e-tjänsten?

    E-tjänsten är tillgänglig för dig som vill ansöka om ekonomiskt bistånd. För att kunna använda e-tjänsten måste du ha fullständigt personnummer och vara folkbokförd i Staffanstorps kommun.

  • Vad behöver jag för att kunna använda e-tjänsten?

    Du behöver tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med internetuppkoppling.

    Vid behov kan du boka en dator på biblioteken i Staffanstorp och Hjärup (vardagar klockan 9-16).

    Boka dator i Staffanstorp

    E-post: medborgarkontoret@staffanstorp.se
    Telefonnummer: 046-25 11 10

    Boka dator i Hjärup

    E-post: hjarups.bibliotek@staffanstorp.se
    Telefonnummer: 046-25 15 94

  • Var finns e-tjänsten?

    Du hittar e-tjänsten på kommunens webbsida om ekonomiskt bistånd.

  • Hur loggar jag in?

    För att kunna använda e-tjänsten behöver du ha BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS.

    Om du vill skaffa BankID eller mobilt BankID kontaktar du din bank så hjälper dem dig.

    Om du vill skaffa Freja eID PLUS så gör du följande:

    1. Ladda ner Appen Freja eID från App Store eller Google Play. ​
    2. Skapa ett konto i appen – allt du behöver är en e-postadress. ​
    3. Lägg till en giltig ID-handling (pass, körkort eller ID-kort) och ta ett ID-foto med appen. ​
    4. Vänta på verifiering av dina uppgifter (tar en kort stund). ​
    5. För att få plusvarianten – gör en fysisk ID-kontroll hos ett av Frejas ombud. Du hittar ATG-ombud nära dig i appen. Ta med din mobiltelefon med appen och ID-handlingen du registrerat dig med. ​
    6. Vänta på kontroll – du får ett meddelande när det är klart (det tar cirka tre timmar).​

    Om du inte har BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS kan du inte använda e-tjänsten. Kontakta då socionomerna som arbetar med ekonomiskt bistånd på telefonnummer 046-25 12 00.

  • Hur ansöker vi som lever i partnerskap, är sambo eller gifta?

    Om du har en partner ska ni ansöka tillsammans. I ansökan benämns ni som sökande och medsökande. Eftersom ni söker tillsammans måste ni båda ha BankID, mobilt BankID eller Freja eID PLUS för att kunna signera ansökan digitalt.

  • Kan jag använda e-tjänsten om jag behöver pengar idag?

    Om du befinner dig i en akut situation bör du inte använda e-tjänsten. Om du har en handläggare är det den du vänder dig. Om du inte har en handläggare kan du ringa oss på telefonnummer 046-25 12 00. Om det är kväll eller helg kontaktar du sociala jouren.

  • Behöver jag skicka med några handlingar när jag ansöker via e-tjänsten?

    Om det är första gången du ansöker kommer du få ett meddelande i e-tjänsten om vilka underlag du måste lämna in för att vi ska kunna utreda din rätt till ekonomiskt bistånd.

    Om du ska göra en fortsatt ansökan behöver du inte skicka in några underlag till oss i samband med din ansökan. Men spara alla kvitton och underlag om du skulle bli utvald för stickprovskontroll.

  • Hur vet jag att allt fungerar och att min e-ansökan kommer till Staffanstorps kommun?

    Du får en bekräftelse direkt i e-tjänsten att din ansökan är mottagen. Om du inte får denna bekräftelse bör du ta kontakt med din handläggare.

  • Vad är skillnaden mot tidigare om jag ansöker via e-tjänsten?

    Du kan fylla i och skicka in din ansökan vid den tidpunkt på dygnet som passar dig bäst. Om du gjort en e-ansökan kan du se när din ansökan tagits emot och när den färdigbehandlats. Du får via Mina ärenden också information om du har beviljats ekonomiskt bistånd samt hur stor utbetalningen är.

  • Varför kan jag inte använda e-tjänsten längre?

    Kontakta din handläggare om du inte kan använda e-tjänsten.

  • Hur hittar jag mina ärenden för ekonomiskt bistånd?

    Du hittar e-tjänsten på kommunens webbsida om ekonomiskt bistånd. Logga in i e-tjänsten och välj sedan Ekonomiskt bistånd. Här är en översikt där du kan se dina ansökningar, utbetalningar, dokument och meddelande.

Arbetsmarknadsförvaltningen